torsdag den 10. februar 2011

LINE KNUTZON HAR SKREVET HAMLET OG ROMEO & JULIE

Endnu et forbandet værkfaktumchok (sidste betydelige var Pia Juuls Radioteteateret, som heller ingen havde advaret mig om på forhånd), foråret er altid den værste tid for den slags slemme overraskelser: Jeg havde (af Jokum) stille og roligt ladet mig fortælle, at Jokum Rohdes lystigt platte burleskedrama Hvem myrdede Regitze Rio? var kommet i bogform på forlaget Drama, bogen havde ikke synliggjort sig inde på avisen, så jeg scrollede efter den inde på forlagets hjemmeside, da jeg pludselig fik øje på denne titel som et udgivet faktum: Line Knutzon: Hamlet og Romeo og Julie!!!!! Lines to dukketeatralske Shakespeare-formateringer på Frilandsmuseet, hvoraf jeg kun, ensomt latterdøende, havde set R&J, I FORLÆNGST REALISERET BOGFORM. For råt til at være sandt! Straks bestilte jeg dobbeltværket + Regitze (også parret med et søsterstykke, Søvngængeren) - og i går alt for sen sen sen eftermiddag ankom bøgerne, og det er så sandelig kræs med fræs, kan jeg godt fortælle jer, men jeg anmelder begge bøger i avisen næste uge, så lige nu vil jeg nøjes med et lille, perfekt sjovt citat fra Lines Hamlet, da Gertrude opdager, at hendes mand, kongen, er myrdet:

DRONNING:
"Det er sommer, det er sol og det er søndag ..."
(Kaster sig over liget og løfter det op).
Åh nej, min mand er død. Hvad skal jeg gøre? Hjælp! Er der en læge tilstede? Jeg er angst og bange og ikke helt ung. Jeg ulykkelige!
CLAUDIUS:
Gift dig med mig, Gertrude. NU! Så ordner det sig.
DRONNING:
Hvad ... ? Nåh ja ... så ... ok.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar