tirsdag den 28. april 2015

Prosaisten Jens Jacob blog-fortryder sin FB-fortrydelse

- og jeg stjæler hele hans blogpost, fordi den alt i alt er en forbilledlig sådan (og han burde blogge langt hyppigere og, er vi FLERE der synes, skrive den roman om Lana del Rey) - og han er enig med mig, eller omvendt!

D Bomb

...mellem 16 og 17 00 kom jeg til at skrive noget på en facebook-tråd, som jeg så slettede igen, fordi jeg tidligere på dagen havde været i Netto, hvor torsk er billig i denne uge, men så havde jeg også lige måttet i fakta, og her havde de minsandten fået issinger, og da jeg lider af d-vitamin mangel, skulle jeg også lige have en bakke issinger, og da man jo skal spise fisken samme dag, stod den på d-bombe, og jeg kogte sorte øko-ris og jeg havde både friske thai-chilier fra grønthandleren og Irmas chili-mix bakke, og da min chili-tolerans er temmelig stor for tiden, skulle jeg have alle farverne på panden - skønt, PS: chili-toleransen gælder vist kun maven og munden, ikke øjets slimhinde, når man klør sig med en habanero-finger - og da både fisk og chili kræver øl, og jeg heldigvis havde to litauiske variationer fra Nettos udvalg liggende på bunden af køleskabet, så skyllede jeg altså en lækker frokost ned med 1 liter øl og gik på nettet ...!
Her læste jeg Peder Frederik Jensens artikel i dagens Information via et link postet af P.Llambias, og så tastede jeg,

Men kunne man ikke få at vide, hvem der sigtes til? Helle Helle, Pablo Llambias, Olga Ravn, Christina Hesselholdt? Eller bare lyrikere? Jeg synes, jeg har hørt det før. Ligesom jeg synes, det minder mig om gængs civilisationskritik. Den stiveste bog, jeg har læst de senere år, var lige præcis Peder Frederiks egen skibsbyggerroman. Her kan man da tale om sætninger, der marcherer, holder geleddet og ekserceres med. Eller høvles til og ligger i vatter. Så held og lykke med bolañoiseringen, amigo. Altså det er ikke fordi jeg bare vil slå alle kritikske røster i hovedet med, at det er nok bare dig selv, der er sådan. Og jeg er også en nar, skønt mine bjælder dingler anderledes. Og jeg har fået nogle øl. Men jeg synes kryptisk kritik, hvor man ikke rigtig ved, hvem der sigtes til, det kommer mest til at blive markering, forfatteren skraber en streg på en græsplæne; nu skal vi spille fodbold. Men de to hold er jo ikke ægte modsætninger eller modsætningen er fantomagtig. Eller jeg har fået for mange øl nu.

Og så klippede jeg det altså bort, fordi jeg skal lære at holde tasterne fra facebook, når propperne springer i privaten ... og nu jeg egentlig også ligeglad med sætningers majestæt eller anonymitet ...vil egentlig bare hellere snakke om chili og issinger ..og min hjerne kan ikke afgøre om det fodbold-billede overhovedet holder eller hvad det skal ..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar