søndag den 26. januar 2014

Må kun læses af brilleaber

Det er kun brilleaber, der må kalde brilleaber for brilleaber - jeg fik briller som 5-årig og ustandseligt kaldte andre børn mig brilleabe, og det var ikke altid det virkede, at jeg sagde: Det er mig, der har brillerne, men det er dig, der er aben, derfor kalder jeg mig nu stolt for brilleabe og proklamerer, at alt det, jeg skriver og har skrevet, kun kan og må læses og forstå af andre, der bærer briller og dermed er brilleaber, som er noget, vi som sagt kun må kalde os selv og hinanden, brilleaberne -

3 kommentarer:

  1. Nu er folk ligesom ikke blevet udryddet, solgt, henrettet og deslige gennem verdenshistorien for at gå med briller. Ærlig talt.

    SvarSlet
  2. Jeg er med på uforholdsmæssigheden, Kristina, det er logikken, jeg gør grin med: Hvidhed forhindrer og kontaminerer forståelse af ikke-hvid kommunikation.

    Men jo, folk er faktisk blevet slået ihjel for at bære briller, citat om Cambodia fra hjemmeside om folkemord:

    All political and civil rights were abolished. Children were taken from their parents and placed in separate forced labour camps. Factories, schools and universities were shut down; so were hospitals. Lawyers, doctors, teachers, engineers, scientists and professional people in any field (including the army) were murdered, together with their extended families. Religion was banned, all leading Buddhist monks were killed and almost all temples destroyed. Music and radio sets were also banned. It was possible for people to be shot simply for knowing a foreign language, wearing glasses, laughing, or crying.

    SvarSlet
  3. Ok, så. Men er så i øvrigt enig i, at hvidhed kan være en forhindring eller gøre en mindre kvalificeret til læsning af ikke-hvide tekster. På samme måde som en heteroseksuel ikke er vildt kvalificeret til at aflæse, hvad der foregår på en homobar.

    SvarSlet