søndag den 19. januar 2014

Dansk sort mælk

(Du har spildt cola på din computer og har lånt min, og jeg skulle lige til at blogge, og nu har jeg sorteret bøger en stund og er blevet træt af det og synes, det virkelig er på tide at blogge, så den fjollede post om Ib M ikke skal blive stående som den seneste i ugevis, men det betyder, at jeg skal blogge fra min iPad, hvilket jeg ikke er vant til,  jeg tror bare, jeg skriver noget tekst af)

Apropos min anmeldelse af Mia Degners Kort over himlen i WA Bøger i fredags, så er den danske "Todesfuga" vel Jess Ørnsbos uhyggelige og uhyrlige "Sæbesalme":

Kristus glaner i træ
sænker smil ned fra kirkeruder
ses indfanget i fiskenet af disciple analfabeter
rugende æg ud i armhulerne
Kristus ophængt på svulmende elskerkors
kælderfremstilling
i gotiske katedralers roseanatomi
forvrænget af rosenfingererende buskmænd
forrådt af barokengle
trompeterer i vulkaniserede natskjorter
Kristus en jøde.

Kristus endelig genfunden
i afmagnetiserede klædeskabe bag vandrørs spidsrod
og forstuvede forhæng
velsigner
med fingre udspændt på lampeskærme
med sekstakkede gule plomberinger
Gæller i siden
eddikeforbrændt til sidste indvold
Kristus med pigtråd i håret
med glasklare øjne
og små bitte splintrende knogler.

Indtog i Jerusalem
palmegrene og udslagne løbere
godsvogne og død hermetik
Treblinka Majdanek Oswiecim
langsomt tømmer Krisus sine lommer
for sejlgarn kartofler
og søm.

Kristus bedømt af en læge
sagligt
fnat påhængt som lodder
et enkelt brød ned af ryggen
Kristus berøvet sine træben og fletninger
sone dukker proteser
sit hår af skråt linoleum
Kristus endelig beredt til at vaske fødder
Kristus nøgen før tiden

Og den opstandne frelser
sæbe --

1 kommentar:

  1. Apropos den: Point taken.
    Men!: Janina tilgav mig, umuligt emne til trods. Det er vist en længere historie til et andet forum, men i hvert fald, det var vigtigt for mig, at hun gjorde. Hej :-)

    SvarSlet