søndag den 11. april 2010

POETISK FÅRÅR I GÅR I ALLERØD

På Allerød Bibliotek i går eftermiddags blev vinderne af digtkonkurrencen for børn og voksne i anledning af Allerød Kommunes 40 års jubilæum kåret og præmieret (med gavetkort fra Allerød Handelstandsforening) af Allerøds borgmester Erik Lund, iført sin meget flotte borgmesterkæde. I voksenkonkurrencen fik Ove Mejslov 1. præmie, Torben Christensen 2. præmie og Anita Houbro 2. præmie. I børnekonkurrencen fik Line Broen Magersholt, 10 år, 1. præmie, Tristan Baujault Borresen, 13 år, 2. præmie (+ en xtrapræmie i form af Hvedekorn nr. 4, 2009, som påskønnelse af seriøs ambition og pålideligt talent) og Marie Broen Magersholt (lillesøster til Line, hvilket ikke var gennemskueligt for dommerkomiteen), 1. klasse. Alle vinderne læste imponerende proft deres vinderdigte op, og der var ingen ende på klapsalverne.

Dommerkomiteen bestod af mig, LB, Maria Björnsdottir, bibliotekar på Allerød Bibliotek, Nina Madsen, souschef på Allerød Bibliotek og Kirsten Schellerup, rektor på Allerød Gymnasium; eneste regel for konkurrencen var, at ordet "Allerød" skulle indgå i digtet.

Her følger de tre vinderdigte fra børnekonkurrencen:

Allerød
af Line Broen Magersholt

Allerød er en god by
den ligger på en lysserød sky.
Engang var Allerød lavet af sod
dem boede der havde det som om de blev tråt på af en kæmpe fod.
Så kom der en pine
og vækkede byen til live.
Og siden har vi skabt fantastiske stæder
dem der bor der går i de fineste klæder.
I Lynge har de en slynge der går på tværs af deres mave
det gør at de slapper af i ver eneste nave.
I Uggeløse kan man fryse alle ting ned
engang var der en der frøs en ged.
Geden gled rundt i samme sekund der den kom op
havde den lopper på sin fine krop.
Kirkelte elsker at smelte
og vælte
ting ned fra hylder
der er mange af dem der er lidt pyllrede.
De er gode til at ride på heste
og de elsker at feste.
Kettinge
er lavet af messinge.
De kan ikke lide at bløde
men de elsker folk der er søde
og de sover på puder der er bløde.
Børstingrød
har en god nød.
De møder andre med et smil
i stedet for at gi dem en pil
lige i mittten af deres mave
for de en kop kaffe i deres fine have.
Ravsholt
er gode til at få solgt det de vil af med de kan få andre til at gå ned i deres butik
og købe 200 tons slik.
Derfor er Ravsholt verdens rigeste by
selvom den bare er et lille gryn.
Kollerød er pjattet med havregrød selvom de smager ad svamp
når de har spist det ligner det damp.
Det er noget snøvs
og bagefter slår de en kæmpe bøvs.
Uvelse er godtroende og tror på alt der bliver sagt
engang sagde jeg at jeg havde smagt
en levende krokodille
så sagde jeg at den smagte lidt af persille.
og det tror jeg på i dag
og det gør mig rigtig glad.
Lillerød er dejlig blød en stor pude i hud
når man ligger sig på den har man det som om man er kommet op til Gud.
Byen kan skifte form og farve
engang forvandlede den sig til en larve,
som kryber rundt i kommunen
og larven blev lige så sur som citronen
Bregnerød er gode til at tegne
deres hoveder er fyldt med fregner
de elsker når det regner.
Når regnen drypper ned tager de et bad
og det gør dem så glad.
Vassingerød
er sød
menneskernes hud er rød.
Det røde kommer fra sole
de er røde helt op til venstre mole
og børnene elsker at gå i skole.
Hammersholt giver hammerslag
til dem de ikke vil have.
De får en på gokken
og så spørger de vad er klokken.
Blovstrød er der hvor jeg sidder og digter
jeg ved at byen aldrig svigter mig
for den er så sej.
Hvis Allerød aldrig var blevet skabt
var byerne aldrig blevet grundlagt.
og det ville være forfærdeligt ikke?
i stedet ville der have været en hele masse rosenbukse med pigge.


E55
af Tristan Baujault Borresen

Vanddråber glimter i mørket
Et velsignende smil til forårets glemsler
Tomme stole i Allerød
Motorvej klinger i stilheden
Opgivende ser jeg på skyerne
De havde talt mine penge
Jeg havde forklaret jeg vil væk herfra


fårår i Allerød
af Marie Broen Magersholt

blomsterne springer ud som
et stjerne-skud
fårår kommer i en plet
den danser ballet
den går i ballet skole men
himlen er blå
Så sandt som min storetå
har du set et firben
som mit
så er vi jo kvit.

Inden præmieoverrækkelse og vinderoplæsninger lagde jeg afmægtigt stemme til et nøje udvalgt, mesterligt Allerød-digt af Allerøds til dato mest poetiske bysbarn, salig F.P. Jac, fra verdens bedste digtsamling med Allerød i titlen, Under viadukten til Allerøds himmel, 1986, "Et typisk påskedigt" nemlig:

Jeg begynder at tænke med den sne i håndhulen, og forsvarer foråret,
og så kan mine øjne vist aldrig svigte påskeliljerne.

Jeg begynder at drømme med baglandets støjen, og foråret sejrer,
og så kan mine øjne vist aldrig svigte dine.

På afstand er du nu, sikkert smuk i din jobsilhouet,
på sang er du nu, rede til vores store sejr.

Masser af blomster vil jeg snakke mig ud i i dag,
mens jeg venter ved banelegemet hvor alle ligner alle.

Jeg begynder at lystre med den tøen i håndhulen, og fortier i forår,
og så kan mine øjne vist aldrig svigte dine.

Masser af blomster vil jeg snakke mig ud i i dag.

- Så højt sidder den barre, Line, Tristan og Marie skal over - vi tror på dem og på Allerød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar