torsdag den 26. november 2020

Blendstrup som rent tilfældigt eksempel

Et af Jens Blendstrups 3 debutdigte i Hvedekorn 3, 2020:

indimellem ønsker jeg at fortsætte


-alle disse drømme som forstøver

eller fylder som store

surmulende blylodder i min lomme

 

jeg har tit tænkt på at smide

de værste ud

de er så ufremkommelige at jeg glemmer

de mindste

 

indimellem ønsker jeg at fortsætte

 

mine arme klør måske er jeg ved at få vinger

i så fald

letter mit sind nok også udover

den stædige busk vi kalder jorden

 

indimellem ønsker jeg virkelig at fortsætte

 

udover den vulkanske aktivitet man mener

findes i en kvinde

engang er jeg faldet i en natlig gletscher

vi lå i en seng og trak

den våde kærlighed op om os 


- en af variationerne over samme digt i jubilæumsnummeret 3-4, 2020:

ind imellem ønsker jeg at fortsætte

alle disse oversavede møgfald som råbes ud over hjernens skakter

eller fylder som store surmulende flyttemænd ved Onkel Dannys plads

 

jeg har tit tænkt på at smide de værste ud

de er så øretæveindbydende at jeg glemmer at solen skinner på Arveprins Knud

 

ind imellem ønsker jeg at fortsætte

mine vagtelæg klækker

måske er jeg ved at blive far

i så fald må jeg være fornuftig en 18 års tid og se det hele lidt mere i fugleperspektiv

 

ind imellem ønsker jeg virkelig at fortsætte udover den sindsoprivende hverdag

man mener findes i ethvert menneske

engang er jeg faldet i et natligt pædagogmøde

vi sad ved et bord og drak te og trak den våde samarbejdsaftale op om os

har dit barn damp eller ADHD eller personlighedsbrist, Yvonne, 28, kan det sove eller har det absencer der minder det om døden i Lübeck? Hvad skal det blive? og har du sat tilstrækkelig ratepension ind til dit barn kan komme på hospitalet, ikke hvis men når det rammes af spiseforstyrrelse eller penismisundelse eller rhinskvin i åleforsamlingen af 1968

 

jeg har fundet en fejl, sagde pædagogen som hed Lillibeth Anemona

og hvad så råbte jeg, er vi ikke alle bare prærieulve og pileurt i livets tombola om jeg må spørge?

jeg hader dine lilla understregninger! din lurvslidte trækken på sætningers Sixten Sparre, din meningsudvekslingsbisiddepebermyntestruktur, din kalveknæede kælen for Sargassohavets plastik jeg har et barn, sagde jeg, det barn bliver voksent, om så det stammer og skyder brandbiler ud af øjenbrynene, al magt til forskellighed, og det man ikke kan beregne, sådan en pædagogisk sildetønde

så gik jeg

 

Jeg har fundet en sti, sagde hun, så gik vi

Ingen kommentarer:

Send en kommentar