fredag den 10. februar 2017

Superforsvundet note

Der var så meget Trump i bogtillægget, at vi droppede denne Bogholderi-note, hårdt nok!

-->
"Super-politisering

Som var det Danmark i 70’erne, er ALT politisk i USA lige nu. Også amerikansk fodbold.  Søndag aftens vinder - lige på falderebet - af den såkaldte Superbowl, New England Patriots (tænkt hvis Brøndby hed Vestegns-Patrioterne), associeres med Donald Trump, fordi trænere og stjernespilleren Tom Brady er præsidentens personlige venner (i det omfang han overhovedet har personlige venner).
  Et særligt show i showet er de tv-reklamer, der afbryder kampen, og i år var det reklamen for ølmærket Budweiser, der stjal opmærksomheden, fordi det minut-korte epos blev fortolket som skarpt anti-trumpsk,: Vi oplever den tyske grundlæggers ankomst til Amerika, hvor han mødes af aggressive anti-immigrant-tilråb, før han strabadserer sig videre ind i landet på sin alkoholiske mission.
  I New York Times anmelder James Poniwoziek første afsnit af tv-serien 24: Legacy (en fortsættelse af den gamle 24 timer med ny hovedperson), sendt lige efter Super Bowl på Fox, som én lang reklame for Trumps mildest talt kontroversielle rejseforbud for borgere fra syv muslimske lande: Afsnittet begynder med en massakre i et amerikansk hjem begået af en professionel jihadist-terrorgruppe hentet direkte fra Trumps sort spruttende  tweets om de ”slemme folk”, der strømmer til landet.
   Hvordan skal dog en tyk roman eller et skinbarligt digt får et ben til jorden i denne uforsonlige, ustoppelige kamp mellem football-resultater og øl-reklamer, tweets og tv-anmeldelser, hvad som helst og hvad som helst?

lb"

Billedresultat for 24 Legacy

- afslutningen på NYT-anmeldelsen:

"“24: Legacy” works on a different level of realism (end Homeland LB), and it probably expected to appear in a different world. Had Hillary Clinton won the presidency, we’d be talking about the implications of casting an African-American hero, or how incongruous it looks for the show’s presidential candidate (Jimmy Smits) to be a man. The show’s stereotyping would be the same, but we would not be seeing stereotyping’s consequences playing out in real life the way they are now.
But that’s not where we are. Nor are we even in the post-9/11 heyday of “24,” when George W. Bush stressed that Islam was a “religion of peace.” Mr. Trump is under the sway of those who see all of Islam as an enemy, advisers like Stephen K. Bannon, who has said, “Islam is not a religion of peace — Islam is a religion of submission,” at war with the “Judeo-Christian West.”
This wasn’t the only vision of America on display in the past week. Anheuser-Busch prepared a Budweiser commercial celebrating the brand’s founder, a German immigrant, for overcoming xenophobia to create an American icon. The ad went viral days before the Super Bowl.
“24: Legacy” may not have meant to enlist in this culture war. But anyone telling this kind of story now might be supplying rhetorical ammo to people who dream of making America smaller, meaner, more homogeneous and more afraid.
Does “24” want that to be its legacy?"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar