lørdag den 4. juni 2011

Alle de smølfer, jeg er

(min barndoms plasticsmølfefigurer bevaret her i sommerhuset i et plasticsvampehus)

Flyvesmølf
Lattersmølf
Fadølssmølf
Øksesmølf
Guldsmølf
Fortællesmølf
Gavesmølf
Sørørversmølf
Digtersmølf
Trommesmølf
Nytårssmølf
Blomstersmølf
Pudesmølf
Harpesmølf
Tænksomsmølf
Skole(taske)smølf
Spejlsmølf
Lutsmølf
Konspirationssmølf
Rækketungesmølf
Issmølf
Vild ikke-smølf
Kongesmølf
Bagersmølf (vred)
Håndværkersmølf
Vagabondsmølf
Slalomsmølf
Fløjtesmølf
Straffefangesmølf
Kokkesmølf
Udspringssmølf
Smølfine
Lægesmølf
Sortsmølf
Gravesmølf (sovende)
Svømmesmølf
Uskyldigsmølf
Sølvsmølf
Vindersmølf
Langrendssmølf
Vrængesmølf
Anklagersmølf
Hammersmølf
Kokkesmølf 2
Søvngængersmølf
Tyrolersmølf
Smølfine 2
Malersmølf
Klogesmølf
Astronautsmølf
Smølfine 3
Badesmølf
Råbesmølf
Beskedensmølf
Avissmølf

4 kommentarer:

  1. En fransk politolog er vred over de små blå smølfer.

    De »repræsenterer det totalitære samfunds arketype gennemsyret af stalinisme og nazisme«, mener Antoine Buéno fra Sciences Po-universitetet i Paris.

    Han er blevet mødt med så stor vrede fra smølfefans, at han nu frygter for sin sikkerhed.

    Syge smølfer er racistiske
    Ifølge den britiske avis The Telegraph peger han blandt andet på et afsnit med en smølf, der - efter at være blevet stukket af et sort insekt - bliver kulsort, sindssyg og ude af stand til at tale. Hans tilstand smitter hele landsbyen.

    »De reduceres til primitive, der hopper rundt. De mister alle tegn på intelligens. Det er nogenlunde sådan, afrikanere blev set af de hvide kolonister i det 19. århundrede«, mener den franske forsker.

    Smølfernes onde ånd, troldmanden Gargamel, virker - finder Buéno - antisemitisk, mens landsbylederen og smølfernes helt, Gammelsmølf, er en diktatorisk gamling med stalinistiske elementer.

    Det understreges efter hans vurdering af den omstændighed, at smølferne går ens klædt og lever i ens huse. Typisk sovjetkommunisme, mener han.

    Tilhængere af tegneserien har reageret med bestyrtelse på hans udfald mod smølferne.

    »Hvor er det skammeligt at besudle eventyrerne fra vores barndom«, skriver en på en smølfefanside på nettet.

    Buéno - der er blevet bange for den vrede, han har afstedkommet - har skyndsomt understreget, at han elsker de små blå tegneseriefigurer.

    »Jeg elsker smølferne. Jeg anklager ikke Peyo (smølfernes tegner, red.) for racisme. Ellers kan I jo nok regne ud, at hans støtter ville angribe mig«, understreger han.

    Smølferne er ikke den eneste tegneserie, der er under angreb. En congoleser, der bor i Belgien, har anlagt sag mod albummet 'Tintin i Congo', som han anser for at være racistisk og fremmedfjendsk og forlanger forbudt.

    Den retssag begynder ifølge The Telegraph til september.

    - fra Politiken.dk i dag

    SvarSlet
  2. Og så vil jeg bare lige tilføje, at det afsnit med myggen der stikker har jeg set 20 gange fordi min datter elsker det. Der er tale om en lilla myg, og samme farve får smølferne...

    SvarSlet
  3. http://www.youtube.com/watch?v=E2JN4iQUpEQ

    SvarSlet
  4. Antoine Buéno burde smølfe sine synspunkter op i smølfen! Smølfer er som smølfer skal være, og det er simpelthen for latterligt at De sorte Smølfer er lavet om til De lilla Smølfer for at gøre det politisk korrekt.

    Men hvis vi absolut skal overfortolke, så er der da nok at tage fat på. Hvad med smølfine? Først var hun grim og sorthåret, men da smølferne drillede hende, så smølfede Gammelsmølfen hende smuk og lyshåret. Så blev alle smølferne vilde med hende, selvom hun stadig var lige irriterende. Der MÅ da være nogen, der har brokket sig over det! Det symboliserer jo helt tydeligt, at alle sorthårede er mindre værd end de lyshårede - eller hvad?

    Historien om Astrosmølfen skal sandelig også forbydes. Han troede jo, at han kom op på en fjern planet, men det hele var en illusion skabt af de andre smølfer. Nej, sådan en gang kollektiv upålidelighed kan vi ikke udsætte børn for.

    Nu vi er i gang, så kan vi også godt tage at forbyde alle eventyr. Det er slet slet ikke noget, børn skal udsættes for. Tag f.eks. Askepot. Det eneste kællingen ku' finde ud af var at sidde og sukke efter prinsen. Det er da ikke særlig innovativt. Hvorfor gjorde hun ikke oprør mod de onde stedsøster og deres rædsomme mor? Hvorfor stak hun ikke af og tog en uddannelse?

    Snehvide er da heller ikke for klog. Dværgene gjorde hende tydeligt opmærksom på IKKE at lukke nogen ind, men det gjorde den dumme gås alligevel og hun åd endda af æblet uden at have spurgt om lov. Men igen kommer prinsen og redder hende. Snehvides ulydelighed burde da have fået nogle konsekvenser. Hun burde have været død - slut færdig! Så kunne de små børn nok have lært, at man skal høre efter, hvad der bliver sagt.

    De fleste eventyr burde enten forbydes eller skrives om og ingen skal leve lykkeligt til deres dages ende!

    SvarSlet