torsdag den 16. september 2010

Høj på dobbelt downer

To knaldsorte, 70 minutter korte fiktioner bevidnet med stor og gennemgribende gysen i går onsdag:

På svensk tv1 Edgar G. Ulmers film noir, filmet "on a shoestring", på 6 (måske 14) dage i 1945, Detour, med Ann Savage (bare navnet!) som den uendeligt toughe (men også skrøbelige) femme fatale Vera.

På Det Kgl Teater Sarah Kanes monolog 4:48 psykose, skrevet 1999, oversat af Morti Vizki og virtuost iscensat af Jakob F. Schokking, med Trine Dyrholm som den uendeligt skrøbelige (men også toughe), unavngivne psykiatriske patient.

- What'd you do--kiss him with a wrench?'

- Nogle gange vender jeg mig og får færten af dig og så kan jeg ikke jeg kan kraftstejleme ikke fortsætte uden at udtrykke denher frygtelige helt forpulet fysiske ætsende forpulede længsel jeg har efter dig. Og jeg kan ikke forstå at jeg kan føle sådan for dig og du så bare ingenting føler. Føler du ikke noget?

Obligatorisk pensum x 2 x 70 minutter for Olga, Olivia og de andre toughe-skrøbelige OL-piger -

4 kommentarer: