JEG SKRIGER GENNEM ORGANERNE FOR AT BLIVE HØRT
I DEN LYSENDE SKOV STOD JEG OG STÅR JEG OG SER UD OVER BYEN
JEG VENDER IKKE TILBAGE, JEG BOR HER
SVØBT I REGN OG BESPARELSER
STÅR JEG MED KAFFE OG POPMUSIK I ØRERNE
SYNG MED, SYNGER JEG
VELKOMMEN I REGNEN
VI DELER DET DELTE IMELLEM OS
FESTER TIL DET SIDSTE MENNESKE ER GÅET
der fik ham til at bruge versaler (snarere end Broby eller Strunge).
Mads i Inf:
"Jeg mødte Yahya første gang 10. august 2011. Det var i et lydstudie i Rap Akademiet i Bispehaven i det vestlige Aarhus, og jeg var inviteret til at læse op og fortælle aspirerende rappere om digte samt give feedback på deres tekster. Hans rappernavn var Natteravnen, han spillede tre numre for mig, og vi snakkede dem igennem. Da jeg efterfølgende var på vej ud ad døren, henvendte han sig til mig: »Hey, jeg har også nogle rigtige tekster, gider du læse dem?« Formelt set var det prosa, men teksterne var så springende og sprængte, at der (mindst!) var tale om poesi. Vi diskuterede teksterne, og jeg forærede ham min bog Før vi har set os omkring, som var udkommet samme år. De tre langdigte midt i bogen kunne han godt lide, de står med versaler: »Engang skriver jeg en hel fucking digtsamling med versaler,« sagde han. »Ja, gør det,« sagde jeg, »gør det.« Og det gjorde han som bekendt, og Yahya og jeg blev venner. "
Mads citerer også fra en af de første tekster:
»Måske svigter øjeblikket, forsvinder måske i fornuftige luftlag. Der er selvfølgelig ALTID lys forude, sommeren er på vej og alt muligt. Varm sommerdag, vinterens eskapader vil være glemt, tilgivet.«
Teksten begynder:
»I er alle
tilfældige, folk på en liste, perler på en snor, helte på havbunden, tabere i
himlen. Uden for rækkevidde «
Og slutter:
»Jeg er ikke meget for det,
jeg er en idiot, jeg har ingen stedsans.«
Og skriver om hans feedback- og skriveproces:
Og skriver om hans feedback- og skriveproces:
"Han og jeg har flere gange måttet fortrække fra
byens barer for at finde en stille baggård, hvor Yahya lige skulle læse et
nyskrevet digt op fra sin telefon (og fordi han skulle ryge hash, de stærkeste
joints jeg nogensinde har smagt). Når han havde læst, og det var tid til at rulle
en mere, afspillede han enten klassisk musik, koranrecitation eller gangsterrap
på sin telefon. Han var produktiv og skrev konstant noter på sin
telefon. Mens han rullede, mens han røg, mens han talte."
Fra min anmeldelse af MM's bog i WA:
SvarSletDen originaleste, egensindigste indsats i samlingen er midterdelens tre langdigte, hvor tautologi-og gentagelsestvangen er sat i udspekuleret ordspillende system: Fordi de samme ord og vendinger hele tiden vendes og drejes, må læseren, med et smil, hele tiden stoppe op og læse tilbage og frem: »FREMTIDEN LIGGER LANGT UDE I FREMTIDEN/DER GÅR JEG ELLER GIK JEG OG FORTSÆTTER/FUGLENE SYNGER SÅ FUGLENE SYNGER/VÆR IKKE FREMMED I DET FREMMEDE I DET FREMMEDE/ER DU VELKOMMEN, JEG BLIVER JEG BLIVER/VILD AF VILDSKAB.« Utroligt så livs-og litteraturbekræftende det kan være, når endnu en skide digter talentfuldt gentager, at sproget selvfølgelig siger sig selv.