onsdag den 16. september 2015

Yndlingsanekdoten

(fra Dan Turèlls Livets karrusel, 1977)

"Jeg gik i byen for at købe middagsmad og mødte Jørgen Sonne ud for posthuset på Frederiksberg Allé. Vi stod og snakkede dér på fortovet, og så pludselig sagde han - J. Sonne, altså: lang tynd, sejg og energisk, mens hans krop swingede og svajede frem og tilbage i hypnotisk takt og kontakt med bilstrømmen ned ad Vesterbrogade - "Ja', sagde han, "Ja, jeg har masser af erfaringer ... Åh Gud, 50 års erfaringer! Og de kan bare ikke bruges til noget som helst ..."
  Det slog lyn for øjnene af mig. Hold kæft, mand, tænkte jeg, hvor er det godt sagt. Det viser sgu hvad 50 års erfaringer kan bruges til. "



(foto fra de oprindelige jazz & poesi-sessions, 1965, af Jan Persson)

2 kommentarer:

  1. Det er erfaringerne, der står i vejen. Jeg har også 50 års erfaring, men jeg nægter at finde ud af i hvad.

    SvarSlet
  2. Jeg kan huske Sonne fra radioen. Jeg hørte ham ofte som barn, hans ejendommeligt parfumerede slå-til-søren-lyrik, men jeg kan ikke læse dem uden at høre hans stemme for mig, ellers holder de ikke helt

    SvarSlet