tirsdag den 2. december 2014

Nannas dystdigte

Nanna Damsgaard-Larsens 2 digte i Den Store Poesidyst i går aftes på AK24syv (se link nedenfor)

1. (politisk digt inkl. 1 hel, korrekt citeret overskrift fra MetroExpres, skrevet hjemmefra)

-->
jeg læser i avisen at ”Dum turist for MEGA-bøde: skamferer 2000 år gammel seværdighed”
turisten har tagget Colosseum med et kæmpestort K

den største forandring man kan lave er at beslutte sig for at bevare noget 
at bygge en kasse rundt om Jellingestenen i plexiglas ændrer stenens udseende ligeså meget som et grønt navn i graffiti
det kostede turisten i Rom 150.000 kroner at blive en del af historien
man kunne bygge et bur i plexiglas omkring Colosseum
som en kolossal brusekabine
turisten skrev et meterhøjt K fordi han hed Karsten og var bange for at forsvinde
Karstens K skal bevares fordi en nedpudsning vil ændre endnu mere på Colosseums oprindelige look
jeg har lyst til at rejse til Rom og tage et billede af mig sammen med Karstens K
lade fingrene glide langs bogstavet i den ældgamle mur

Buddhaerne i Bamiyandalen blev sprængt væk og bag dynamitskyerne var der noget nyt
hvem vil bevare nogle huller i en hvidgul klippevæg
jeg ser nogle luftfotos før og efter sprængningerne
man forstår ikke, hvor store de var
hullerne ligner skygger uden nogen til at kaste dem
jeg har lyst til at rejse til Bamiyandalen
nærme mig hullerne på ryggen af en lejet kamel
sætte mig ind i et af dem som en rolig Buddha sad der engang

en nytårsnat skrev vi vores forbogstaver med margarine på et hus i byen
margarinen frøs til is og da det blev tøvejr udvidede vandet i margarinen sig
murstenene sprang og beboerne var nødt til at renovere den del af huset
vi lå bag en hæk i dagene efter og så hvordan de rev muren ned
de fik en havestue i stedet for det kæmpestore margarine-N
 
2 (1. strofe af protestsang, der rimer ABAB, om hovednyheden i klokken 15-nyhederne, skrevet på stedet)

På et plejehjem i Lyngby
Er de allerede flyttet ind
Vores minister tror ikke på den rapport
Men hey Helle det plejehjem er levende fort

1 kommentar:

  1. "Colosseums kerne består af støbt beton. Sandet skiftes ud. Ligesom menneskene, i tøjet. Ruinerne af hospitalerne, arkaderne og amfiteatret består."

    Anna Hallberg: Colosseum, Kolosseum

    SvarSlet