lørdag den 25. maj 2013

3 mirakuløst nye forlag (og 1 genopvækket)

1. Gladiator

Sådan, så kører bussen!
Gladiator er et forlag på kanten. Vi udgiver dansk litteratur fra oldtiden til i dag. Principielt set. Det vil sige den litteratur, der udvider undersøgelserne af hjernens geografi. Som rapporterer om nye opdagelser, andre er- faringer. Og som i en vis forstand har gjort arbejdet før os, flyttet grænserne for det normale, så vi ikke behøver at kæntre.
 

Hans Otto Jørgensen & Jakob Sandvad

De to første (gen)udgivelser, udkommer 19 juni, Henrik Bjelkes 100 postkort fra Helvede (med efterord af Ida Marie Hede) og Helga Johansens Hinsides (med efterord af Hans Otto Jørgensen) 

2. Robandfugl

Robandfugl is a platform that facilitates meetings amongst artists and other professionals to explore the world of art from different perspectives.

Upcoming projects:
Bla. langdigtet Variationer over København af af de ikke mindst tekstuelt talentfulde billedkunstnere Kristine Kemp og Jørgen Michaelsen, som jeg netop har siddet og moret mig mistænksomt (er det OGSÅ en langdigtparodi?) over:

Tilmeld dig køreplaner, afgangstider
champagnekøler, pudseklud
og generative dysontologier.
Koger
i Kierkegaard.
Tag De Dem en koger
med Kierkegaard.
Vi er
en fuldt finansieret art.

3. Pelagraf

Pelagraf er et mikroforlag stiftet i 2010 af Solvej Balle
og Simon Lewis.

Vores første udgivelse var The Cabinet of Written Pictures
af Simon Lewis.

Næste udgivelse er to små kortprosabøger Hvis og af Solvej Balle,
der udkommer i 2013 (dvs. i går).

 

Pelagraf = det typografiske tegn "pilcrow"
(fra græsk paragraphos > fransk pelagraphe > engelsk pylcrafte)

(0. Lindhardt & Ringhof

også kaldet taberforlaget (som vel faktisk i sin tid, før de blev taberforlag, udgav Solvej Balles mester- og hovedværk Ifølge loven), der omsider har fundet en vinder:

(i både WA og Politiken interviewede (om alt andet end skrivekunst)) Hassan Preislers temmelig suveræne debutroman Brun mands byrde, der udkommer om en uge)

Velkommen alle 3 (+1 x 0)!

5 kommentarer:

  1. 3 (+ 1 x 0 (L&R der eksisterede i forvejen)) vel = 3

    SvarSlet
  2. PC har ret, der mangler et plus. Vi burde oprette en blog, der hedder "Digtere der prøver at regne".

    SvarSlet
  3. Solvej Balle i Berlingske:

    Mens jeg var ved at skrive på »Hvis« og »Så«, fik jeg besked fra salgsafdelingen på Gyldendal om, at de var i gang med at likvidere restoplaget af min seneste bog, »Frydendal«, som vel var knap et par år gammel, fordi den ikke solgte godt nok. Og så var det ligesom indlysende, at jeg ikke kunne udgive et par små og sikkert usælgelige kortprosabøger der. Det er jo ikke et liv, man kan byde sine bøger: To år og så likvidering.« Hvad er problemet med de store etablerede forlag? »Det er, som om fokus langsomt er skiftet fra at have litteraturen som mål og økonomien som middel til, at det er lige omvendt. Jeg har egentlig ikke indtryk af, at forlagene har noget imod at udgive de såkaldt smalle bøger - men det er, som om de er der på dispensation.

    Som om den smalle litteratur engang har været medlem af familien, men nu er blevet en gæst fra fortiden, der godt kan komme på besøg, men helst ikke skal blive for længe.« Går man ikke glip af noget ved at gå selv og vende de store forlag ryggen? »Måske, men jeg føler slet ikke, jeg har vendt nogen ryggen. Jeg føler, jeg har sat noget i verden. Lige inden jeg skulle sende manuskriptet i trykken, fik jeg lidt kølige fødder, men heldigvis havde jeg min gamle redaktør Torben Madsen som »sidste-læser«. Det var meget trygt. Men der er da mange praktiske ting - fra brevpapir og labels til en hjemmeside, der kun er halvt færdig. Det kan da også være frustrerende, når noget ikke går, som man gerne vil. Så har man kun sig selv at give skylden.«.

    SvarSlet