onsdag den 28. november 2012

Æbleskiver hænger ikke på æbletræerne

Jeg er helt enig med Merete Pryds Helle, når hun på Facebook

synes at den nye kunstinstallation på Højbro Plads "Christmas Market" faktisk er bedre konceptuelt gennemført og vellykket end installationen "Ivolit" tidligere på året; samme retrostil med råt træ og flis; men en tydeligere ide og større involvering af brugerne i den kunstneriske ide. Og et kunstnerisk scoop at få en ægte tysker til at sælge Currywurst og derved pege på forbindelsen mellem det lokale og det globale og pege på diskursproblemerne i den moderne kunstverden.

Men jeg mener, at det afgørende konceptuelle indgreb i julemarkedet er, at currywurstens nærvær modsvares af æbleskivers fravær: DET ER ET JULEMARKED UDEN ÆBLESKIVER. HELT UDEN ÆBLESKIVER, ikke bare uden hjemmelavede - eller skal vi kalde dem stedspecifikke - æbleskiver, for det er ALLE julemarkeder nu om dage. Og alle æbleskivesalgssteder, selv i den bod ud for Magasin, hvor jeg købete æbleskiver forleden og som kalder sig BAGER Holm, smed man frosne æbleskiver fra en frysepose ind i mikrobølgeovnen, der smagte ret præcist af pap, det ville de vel ikke gøre med deres croissanter, hvorfor er æbleskiver helt anderledes kulinarisk æreløse; i gamle dage, da jeg havde årskort til Tivoli, kunne man som en selvfølge købe hjemmebage æbleskiver inde på deres julemarked, og jeg elskede lige at dandere indenfor og balancere ud på Vesterbrogade igen med ET SÆT, tre skiver og syltetøj og flormelis, der altid faldt som sne ud over min lange læderjakke, det kan man for længst ikke, og DERFOR har jeg ikke længere årskort; nutidens æbleskiver er RÅDNE æbleskiver, som jeg smider på alt, der er lige så meget af lave, de 7 minutter hver morgen, jeg tillader mig selv at være Jeronimus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar