tirsdag den 12. april 2011

Citat fra 10 år gammelt tørvejr

Graderne

Fra et seminar om Johs. L Madsen og det psykedeliske får jeg refereret af en ven at Lars Bukdahl har sagt noget i retning af. "Så der kan man se, hvor Janus Kodal har tyvstjålet den linje fra. Efter min hukommelse nu fordi jeg har pakket hele mit bibliotek i kasser før min afrikarejse: Johs. L Madsen i nedspildt spruttende af syre: "mens du bevæger dig herfra", JK i ingentings mestre: "mens du ældes". LB's udsagn graduerer digternes autenticitet: hvem er mest mens. Er det LB's mening at nedgradere JK til kitsch, digter af 2. grad, efter princippet om hvem der har taget mest LSD eller ideen om sprogets rene samvittighed?
Desuden generelt: LB føler sig mere hjemme hos digterne end hos kritikerne. Det er digterne, der er hans bagland, kritikerne modtager ham ikke i deres midte. Men digterne modtager gerne denne nedskrivning af personlighed til fordel for den heroiske idé om at vie et liv til arbejde for litteraturen. Derfor forløber LB's kritik sig i følgende figur: Hvorfor skriver du ikke bedre, når du godt kan!

- Janus Kodal i det lille fragmentarium (ligner i dag mest en samling (gode) blogposter!) "Verden grebet" i Kritik 152, 2001

1 kommentar:

  1. JK i Information i dag (hvor han ikke fortryder overfaldet, men godt kan få øje på "nogle etiske problemer forbundet med det" - Herre Jemini!):

    »Jeg er jo ikke polemiker på den måde. Jeg udtrykker mig i værker, som er afsluttede, og som derefter står til diskussion. Og det er sådan, jeg opfatter min happening som et afsluttet værk, der nu står til diskussion.«

    Trist at manden er blevet så radikalt mindre artikuleret (bortset fra at han gerne lader sig interviewe jo) på 10 år!

    Og hvad er egentlig det kunstneriske succes-parameter for en happening? Vel som hos JK* bedstefædre ud i kunstarten, Ekstra Blads-klovnerne Jens Jørgen Thorsen og Jørgen Nash (der altid holdt sig for gode til voldelige overfald; de nøjedes med fx hvide mus i Det danske Akademi): OMTALE OG ATTER PRESSEDÆKNING. Hvilket er en solid grund til at undlade politianmeldelse & boykot (den boykot som alle andre aviser end Weekendavisen FØR OVERFALDET har praktiseret overfor JK's bog ...), det ville allt sammen være kræs for scrapbogen. Og nu skrev så også jeg om idioten endnu en gang.

    Endelig forstår jeg godt, at JK synes det er en dårligere forestilling, hvis den udløsende faktor blot er en dårlig anmeldelse nogle uger før, men hvorfor undlader både Inf og Pol at nævne det?

    SvarSlet