mandag den 4. april 2011

Sent brev fra Sven - med klækkelig strafporto

Jeg fik i går på bruunrasmussen.dk hammerslag, til ret præcist vurderingen, på en bunke bøger af og breve fra Sven Dalsgaard. Brevene, håndskrevne og maskinskrevne, er fra 70'erne og stilet til kunsthandleren Jakob Feldballe med et overvejende praktisk (=kedeligt) indhold; mest kunstnerisk er et postkort med motivet "Randers. Niels Ebbesens Hus", hvor Dalsgaard har tegnet en pil ned til det imponerende bindingsværkshus' midteretage og skrevet "HER BOR HAN!" - mest OM hans kunst handler dette brev, dateret 21/8-77"

Kære Jakob - kort efter du var gået,eller rettere sagt;med/ det samm e vi havde talt udstill.faldt der noget på plads/ og som har rumsteret siden.Jeg har aldrig været særlig varm/ på "mapper" -men nu er der altså en som jeg bliver nødt til at/ lave,og gerne vil lave,og som jeg havde tænkt mig skulle være din/ udstill.// seks (6) dannebrogsflag,silketryk.format ca.42 x 30 cm./ plus en text-side. Trykt i tre farver ,-og i et ikke særligt/ stort oplag 50-60 stik.?// Det er "en slags smerte-flag" (lige nu'")// Selve udstill.kommer så til at bestå af en ophængning af/ disse seks flag in natura. Ikke så meget for at spørge om/ hvad du synes,men mere for dette,om din plaktamand i Kolding/ kan trykke dem? - nåh ja'så selvfølgelig osse det, om du vil/ være med?.så går jeg i gang med arbejdstegninger så snart jeg hører fra dig. Håber du har forstået skriftenn her, og SER det for dig.//bedste hilsener://SVEN

Jeg kan også godt lide denne afslutning på et maskinskrevet brev om missede/aflyste deadlines (åh, hvor jeg kender genren!), det er et helt lille digt:

Jeg vil meget nødig - båndet i min maskine sprang -. Jeg vil meget nødig skuffe dig.

Bøgerne er nogle af de fineste og vigtigste af Dalsgaards fornemme, uorganiserede serie af kunstnerbøger - den tegnede/håndskrevne visuelle digtsamling Det blå rum, 1950, ORD., 1970, med 113 enkeltord i kasser på hvert deres opslag (de første 10: En. BEGYNDELSE. JORD. HIMMEL. VAND. LUFT. ILD. LYS. MØRKE. KNOGLE.), Portræt, 1972, en række umanipulerede og manipulerede close ups af Dalsgaards ansigt og 19 historier, 1978, 19 øjenpar HÅNDMALET i 19 forskellige farver med farvekridt + som bonus udstillingskataloget Sven Dalsgaard-avisen, 1975, en lille efterfølger til den fantastiske, egoboostende automonografi Sven Dalsgaard: Sven Dalsgaard, 1966. Ved siden af en kryds og tværs står teksten eller digtet

Jeg elsker

Cafeteriaer. Damer mellem
fyrre og tres, der
strikker, hækler og syr.
Snavsede biler.
Hakkebøffer. Hullede sko.
Papirposer med forskellige
ingredienser. Min irritation
over fyldte skarnkasser.
Alt for fald og alt nyt.
Alt det påbegyndte og
aldrig fuldendte.
Spillemaskiner.
Billeder under alle former.
Lyde under alle former.
Sult. Alt det ukendte.
Alt det kendte. Syltetøj.
Træthed. Overskud og
underskud. Pakker.
Sven Dalsgaard.
Lejekaserner. Brun sovs.
Madopskrifter.
Telefoner, der ringer.
Ulykkelige mennesker.
Gader. Biografmørke.
Nogen, der råber om hjælp.
Hende og ham. Stationer.
Afstande. Sten. Bogstaver.
Gråt. Solen. Stolen.
Alt, som er glat og slimet.
Ørkener. Herfra og dertil.
Fugleflugt. Brød. vand.
Håndskrifter. Sven Dals-
nåh, det har jeg skrevet.
Varme. Ensomhed. Torve.
Telefontråde.
Indehaversker af brødudsalg.
Søndage. Mandage. Onsdage.
Torsdage. Fredage. Lørdage.
Tirsdage. Dig.

- tak for disse papirposer med forskellige ingredienser, dem elsker jeg.

3 kommentarer:

  1. jeg bliver nødt til også at citere denne selvbeskrivelse, fra SD-avisen:

    PERSONEN:
    Født: 29/3-14 i Vorup ved Randers.
    Højde: 180 cm.
    Vægt: 74 kilo.
    Hårfarve: Blond.
    Øjne: Grå-grønne
    Ugift.
    Krop og lemmer intakte.
    Personnr: 2905 140089.
    Bopæl: Sjællandsgade 11 og Storegade 13 i Randers.
    Ikke straffet.
    Om ikke altid synlig, abrejder han som kunstner 24 timer i døgnet.
    Foretrækker regelmæssige måltider. (Som kun er af ren funktionel betydning for ham).
    Af omgangskreds vælger han sine modsætninger - af berigelseshensyn!
    Størsteparten af hans vaner opstår af hensynstagen til personer.
    Er i besiddelse af en vis stædighed, konkurrencelyst og ironi.
    Benytter sig af den forhåndenværende situation, også selvom den er ham uvenligt stemt.
    Ønsker er ham tilsyneladende fremmede, men opstår de, er de rettede mod personer.
    Han vælger solen og dagen frem for natten.
    Troen på sig selv er usvigelig, som den er selvfølgelig.

    SvarSlet
  2. ØNSKELISTE - Dalsgaard-bøger, jeg (i hvert fald) mangler (mærkeligt nok er listen i monografien En rejse på stedet langt fra komplet; flere af de her og ovenfor nævnte bøger har de på Kbh.s Hovedbibliotek (hvilket ikke er det samme som at have dem i hånden og egen reol):

    BETWEEN 8-9, 1970 (fotos af SD siddende i en stol, han til sidst rejser sig fra)
    TIME 8,4, 8,17 - 22/5, 1975 (fotos af SD indtagende morgenmad)
    ITINERARY, 1975 (fotos af sne på kirkegård)
    SIGNET, 1975 (linjeopbygning)
    601 MILLIMETER BLUE, 1979 (målebånd med de 601 mm malet blå)
    BUT BUTTER DEAR, 1979 (fotos af rugbrød, der skæres i skiver og 1 skive, der smøres med smør)
    ORD II, 1983
    SIDSTE LATTER (1983): Fotos af SD leende med tekst ovenpå og ved siden af)
    FROKOST (fotos af samme)

    Men selvfølgelig har jeg hovedværket Et sted mellem sort og hvidt, 1982/83, med poly-simultan-skriften (og digtsamlingen Solen i øjet, det visuelle digt Den perforerede by og After Hand-udgivelserne Signature og Femten dage)

    SvarSlet
  3. inden for blog-apparatur-instrumentbræt burde findes en knap a la "synes godt om" og lignende ca. Det burde avisernes artikler og kronikker og fodboldrepor-tager og nyhedsoplæsere og herlige vejrudsigter mmm naturligvis osse ha. Det tager for meget tid og kraft at svare en kronik med en kronik, og alternativet er et sølle blik ud mod skyerne ks

    SvarSlet