onsdag den 27. april 2011

Mit navn er Lars, jeg er skamfuldt skamløs adjektiv-adverbial + adjektiv-misbruger

Jeg læser (som sædvanlig!) i Ulla Albecks uundværlige Dansk stilistik, i særafsnittet om "sammensætninger", og føler et STIK! da jeg pludselig ser min kritiks INDÆDT EXCENTRISKE, stilistiske skødesynd omtalt og benævnt, talen er om et om de fantastisk navngivne dvandva-komposita, "sammensætninger hvor leddene er sidestillede":

Leddene i disse sideordnede komposita er dog kun tilnærmelsesvis sideordnede; det første vil altid i nogen grad føles som bestemmelse til det sidste, jfr. at rødblå pg blårød ikke betyder det samme. Derfor ligger dvandra-adjektivet ganske nær op ad Adjektiv med bestemmende adverbium [i margenen forkortet til "adjektiv-adverbial+ adjektiv"] (f.eks. giftigt vammel, ydmygt forvoven, tankeløst velbehagelig, kort glødende). Forbindelser af denne art yndes især i de romantisk sindede tidsrum, ganske som dvandra-ordene, og har samme intense karakter som de. Begge bruges til at fremhæve det sammensatte i indtrykket og især til dristig og iøjnefaldende forbindelse af abstrakt og konkret.

Jeg benytter mig CRAZY KONSTANT af adjektivadverbial + adjektiv, og da jeg havde et anmelderværksted på Treuå Høæjskoles litterære sommerkurusus Tag og skriv forsøgte jeg endda at træne kursisterne - mellem hvilke årets litteraturkritiker i Norge Susanne Christensen befandt sig, men hun lod sig ikke sådan påvirke! - i excentriciteten. Som jo ikke er mere sær end at den tjener det EXPANSIVT NUANCERENDE formål, som Ulla A præcist udpeger: at fremhæve det sammensatte i udtrykket, og udtrykket også forstået som det kunstneriske udtryk, som kritikken skal karakterisere.

Jeg gennemgik de tre anmeldelser, jeg skrev i påsken, og blev overrasket over, at der ikke var flere adjektiv-adverbial + adjektiv'er end som så; jeg troede, de ville florere DJÆVELSK MANISK, så åbnebart er jeg helt af mig selv begyndt skære ned på dem (og erstatte dem med, så vidt jeg kan se, først og fremmest SIRLIGE, NONCHALANTE adjektivpar med komma imellem, der er må være tøse-udgaven af adjektiv-adeverbial + adjektiv); her oplistningen for påske-trioen:

1.
energisk eksende, , viltert konsonant-knirkende, kildrende hemmelighedfuld

2.
proft "humoristiske"

3.
kunstnerisk spændende, nådesløst læser-terroristiske, overdrevet groteske

Og det er sgu for JAMMERLIGT KOMBINATORISK, Lars!

1 kommentar:

  1. Dvandva er sanskrit (som et af mine kritiker-idoler, Edvard Brandes, var ekspert i) for 'par'!

    SvarSlet