tirsdag den 13. oktober 2020

Tak til SUT

for at have indgivet Pia Juul mod og lyst til at skrive (og oplæse) poesi -

klip fra hvordan jeg blev digter-essayet "At kigge den anden vej", om en firserdigteroplæsning:

"Søren Ulrik Thomsen fik mig til at tabe underkæben. Han læste (eller rettere fremsagde) digtet "Det er dét, det handler om", og hér skete det endelig noget for mig af samme dimensioner som da jeg læste Eliots "Lovesong". Han fortalte mig, hvad jeg godt vidste, men som om jeg aldrig havde hørt det før, at jeg jeg skulle dø, men jeg skulle leve, og det blev fortalt mig som en trussel, en vuggevise, en advarsel, et kærtegn. Da han sang linjeren fra "Lilie Marleen" midt i digtet var jeg en besvimelse nær, i hvert flad vidste jeg på én gang, at det nyttede noget. Ikke at jeg selv kunne, men at andre kunne, og jeg forstod, at jeg for alvor selv gerne ville: skrive. Ved samme lejlighed var der noget andet jeg også gerne ville: få folk til at lytte

- her er Claus Hemplers nylige, meget smukke udgave af Lars H.U.G.s meget smukke sangificering af Thomsens meget smukke - ja da! - digt "Levende" i tv-programmet "Toppen af poppen": (læg mærke til hvordan H.U.G: ikke kan lade være at synge med på nogle af ordene, det er også meget smukt)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar