fredag den 2. oktober 2020

4 PJ-bestillinger

 1. Fra antologien hvor jeg med sikkerhed var lykkelig, 2001 (PJ's bidrag in toto)

*

syrener syrener syrener

2. Fra antologien 101 danske digtere- folkebog, 2014 (oprindeligt håndskrevet) (onkel-bonus track)

Onkel Adam

Ham med det yndige land er alles onkel. Hver morgen overvejer jeg en kop te, men ender med neskaffe. Når den er drukket, går jeg ned og ser om han er der. Men han er der aldrig, kun hans slåbrok er tilbage; så må jeg slå armene om den. Montren er bare imellem. Det er nok meget godt; man kan også komme for tæt på.

3. Fra Brøndums Encyklopædi, 1994

Spøgelse. Der er mange ord for spøgelse, fx: apparition, bogeyman, fantasma, fantôme, gejst, genfærd, genganger, gespenst, ghost, larva, ombra, phantom, revenant, spectre, spettro, spirito, spook, spuk, spök, ånd. Ellers er der ikke meget at sige; man er nødt til at opleve dem selv. Hvis man oplever dem, findes de.

PJ

Fra antologien Gennem den kulsorte sky. Påskehitorier, 2015, fra PJ's afsnit "Skærtorsdagsord"

Afsked

  Når vi ved at det er slut.
  Om lidt er det forbi.
  Om lidt er alting ændret,
  farvel, om lidt er det
  ovre, vi går fra dette til
  en anden tilstand, et
  andet liv, en anden verden bliver det herefter.
  Alt er forandret om lidt, farvel. Aldrig mere dette, aldrig mere dig. Jeg siger:  handlingen at skilles fra eller forlade en. At fare. Begive sig et sted hen; drage; rejse. Drage bort; forsvinde. Fare vel, fare ilde. Ilde faren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar