søndag den 4. oktober 2020

juul.blogg.se december 2005

Pia Juuls første, pænt flittige blog (af i alt 2), der bare hed"Juul" som titel/overskrift (den anden hed bare "J") , kørte fra 23. oktober 2005 til 1. november 2006, dvs. ret præcist et år, og er, vil jeg mene et fuldgyldigt værk (måske endda hovedværk) i sin egen ret, som fortjener at blive bogudgivet i sin helhed af Asger Schancks forlag før eller siden, helst før selvfølgelig. og som jeg i sin tid var forudseende nok til at printe ud, lykkeligvis, dette er posterne fra måned 3, december 2005:

AFHØRING

Politiet ringer. Afhører mig. Jeg bliver straks vægtløs og varm og vil væk. Men jeg kan ikke undslippe. Jeg kunne blive meget syg af den følelse; denne: du-undslipper-ikke-følelse. Noget, man gør uden hensigt og uden at vide det, kan få fatale konsekvenser for ens eget liv. Hvordan vover nogen at gå udenfor en dør.

2005-dec-04 15:01

USYNLIG & LYDLØS

Ses ikke. Høres ikke. Ved hvor jeg er men kan ikke placere mig selv på landkortet.

2005-dec-05 21:06

SANG & EVENTYR

Jeg synger H.C. Andersen - "skade, at Amerika skal ligge så langt herfra" og læser bare en linje i et tilfældigt af hans eventyr . og ler. Og føler mig slet ikke alene mere, skønt jeg er alene hjemme.

2005-dec-07 19:48

SANDHED & LØGN

Min mac giver mig en underlig besked om at denne besked ikke kan lægges ud på nettet. Det vil vise sig om lidt, når jeg har skrevet den. Bedst som jeg siger til verdens bedste, flittigste og morsomste blogger, BM i Frankrig, at sandt er løgn og løgn er sandhed, tropper Haraold Pinter op og skelner mellem kunstens løgn-sandhed og resten af verdens sandhedsbegreb. hans stemme er rusten, hans taler er skarp. Nu skal jeg til Malmø og hente Fredrika Bremer og bagefter læse digte op på Victoriateatern.

2005-dec-08 13:57

FORBI MORTIS MARK

jeg har lige været gennem skoven og forbi Mortis mark, og det var helt fortryllet, mildt og stille. Se, er det ikke sødt? sagde barnet og pegede på fårene, der stod tæt sammen under juletræerne, og det VAR sødt.

2005-dec-14 12:06

Saxet fra Peter Englunds netdagbog

(Napoleon sa att ingen är hjälte inför ens egen kammartjänere; ingen är er heller litterärt geni inför ens egen redaktör)

2005-dec-15 13:24

SNE & JAGT

Nattens sne vil nu afsløre hvor morgnens jægere egentlig har bevæget sig i haven. Skuddene vækkede mig. Glasfuglene venter i silkepapir. De to egern gør den samme øvelse hver dag, en leg, en træning - måske er det en handling med et indlysende formål, jeg bare ikke kan få øje på. Rundt og rundt om stammen efter hinanden.

2005-dec-17 10:42

BOGHANDLERE & JUL

Hvem er mere irriterende end den boghandler der gerne vil sælge FLERE eksemplarer af Dan B og Harry P?? Eller end ham der aldrig læser anmeldelser, ikke ved andet end det der står på hans computerskærm og i øvrigt interesserer sig for alt andet end det han sælger. Det er den forfatter der gider at blive irriteret over det.

2005-dec-19 09:32

VINDUESKARM

En træhest med føl i maven fra Morti. En lerkanin fra E. Et mikadospil af ben fra Engberg. Et foto fra Italien. En snurretop fr Vordingborg. En glasæske fra søstrene. En terning af træ. Et spil i en trææske: TANGRAM. Aarestrup-medaljen. En kop med guldkant fra Kirsten H. Et stykke orange gglas med mit navn fra Kirsten C. To stofroser fra Peter Hugges forestilling i Aalborg. En hvid hinkesten af glas. En rød hinkesten af glas med Klods Hans. En gennemsigtig terning ad plastic. Et foto i ramme af mig selv som toårig, nytårsaften 1964. En glaskugle med hvid blomst indeni. Et foto af E. i lillebitte ramme. To billeder af D. og A. der løber. En rødmalet julenisse af ler. En gylden glaskugle så stor som en barnehånd. Et foto af mine søskende og mine forældre.

2005-dec-20 09:07

DEN KORTESTE DAG

Ostebutikken er lukket. Broderegarn kan endnu købes. Forfattere skriver under. Sprængt nakke kan afhentes imorgen. Julestjerner kan ikke tåle kulde. Avisen kan ikke læses. Hænder kan ikke løftes. Brændet ikke brænde - uden ild. Nu tænder jeg op - det hjælper måske.

2005-dec-21 13:41

DEN LÆNGSTE NAT

Jeg hostede. Jeg frøs. Jeg drømte men kunne ikke sove. Regnen dryppede gennem presenningen. Da det blev lyst var jeg fyldt 21 år, og Helmer grinede.

2005-dec-22 09:11

JULEDAG

Lyden er paradisisk. Jeg er fuldkommen overbevist om, at i Paradis må den lyd findes. Ringlende silkehaler. En flok røde bær i stærk stærk sol.

2005-dec-25 12:42

KINGO & BANVILLE

Det er lige før jeg udbryder: Vorherre bevare's, når jeg læser dette: Du ser nok, hvad mig skrækker,/ o, råd du bod derpå/ min egen kræft ej strækker/ til himmelhøjt at gå;/ så drag mig, Jesus, fort,/ det er jo dog en glæde/ til livet at indtræde/ igennem dødens port! Men Vorherre bevare's er mere passende - og ment på en ganske anden måde, når jeg siger det hverrtandet øjeblik, mens jeg slæber mig igennem John Banvilles The Sea. Mage til klichesamling er jeg da ikke længe stødt på.

2005-dec-27 14:59

BANVILLE & BULLSHIT-BINGO

Jeg slæber mig stadig frem gennem romanen, men nu siger jeg ikke længere bevar mig vel, men bullshit bingo hvertandet øjeblik. Men jeg MÅ igennem den. Der må jo være en grund til at manden (bogen) har fået Booker-prisen. Foreløbig er grunden fuldkommen usynlig. Jeg er ellers sneet inde i så høj grad at det var på tide jeg gik i gang med de bøger jeg glæder mig til. Roubaud fx.



1 kommentar:

  1. Letar du efter ett skuldkonsolideringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital osv! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. E-post till: christywalton355@gmail.com

    SvarSlet