fredag den 18. januar 2013

Den bog der burde være udkommet i dag

og som jeg foreløbig kun har liggende i min DROPBOX, et ord Morti kunne have fået meget ud af: Kamilla Löfströms og Birgitte Hesselaas Morti Vizki-antologi med (arbejds?)titlen (en ofte anvendt NV-signatur) VIZKID - den har skullet udkomme alle mulige steder, senest Vandkunsten, som det heller ikke gik med, og nu givetvis After Hand, og her er den blærede indholdsfortegnelse:


På tværs af genrer I 

Thomas Boberg: De siger: Morti! Dit efternavn lyder ligesom det man drikker Når man er ked af det
Jørgen Gustava Brandt: Indstilling af Morti Vizki til Det Danske Akademis Store Pris

Digtene

Steinar Opstad: Er der noget som livet/Ja, døden
Lars Bukdahl: Nr. 1, 1982
Peter Stein Larsen: Jeg kan spille baglæns Mozart med min visne tunge
Niels Frank: Palindromos
René Jean Jensen: Er jeg bare en listebaron?

På tværs af genrer II

Kamilla Löfström: Portræt af digteren som 40-årig
Morten Kirkskov: En kamæleon ved navn Bob
Christian Skeel: De unge milde

Dramatikken

Torben Madsen: Lad det storme lidt
Per Theil: Lyden tilbage til haven
Pia Juul: Med Morti i kulissen
Birgitte Hesselaa: Fra Wilde til Vizki
Villy Sørensen: Tale til Morti Vizki i anledning af overrækkelsen af Kjeld Abell-prisen

Prosaen

Marianne Stidsen: Postmodernist – på godt og ondt

Tilegnet Morti Vizki

Alexander Zimmermann: Im Garten Hamm/I Haven Hamm
Pia Juul: Mortis Mark
Thomas Boberg: Nu er du til begravelse …
Niels Frank: Først skulle du finde lykken …
Rolf Steensig: Til Morti Vizki (naivt farvel)
Rasmus Halling Nielsen: eiiklrs/stadig ved jeg ingenting om blink – sampling og re-sampling af Morti Vizki til Morti Vizki

To af de bedste, skarpest bevægende tekster tør jeg godt citere, digtene af Pia Juul og Niels Frank, fordi de har været trykt før, i henholdsvis Den Blå Port og Små guder:

Mortis Mark

Af Pia Juul

Hver morgen har den ændret sig.
Den er indhyllet i dis i dag,
den er langhåret i totter af
græs, det er gult og vådt, det
damper. Den er som den film
vi så i Palads, kan du huske
den hovedløse rytter, du elskede
ham, du ville have mere
hovedløs rytter, ham glemmer du aldrig.

I går var den grøn og leende,
som dengang du dækkede bord med
det hele, med dug og sølvtøj og
kandelabre, en pianør spillede
i hjørnet, en dame
havde taget vores frakker. Du
spiddede alting omkring os, så
blidt, og dér kom den fagre
balletdanser farende hen forbi
vores bord. Jeg besvimer,
sagde du, men du besvimede ikke.

Metalgrå i regnvejr lå den en mandag,
stilren og bidende, ædende ond. Jeg skævede
til den på vejen forbi, skulle ikke
nyde noget, men endte med at gå
en runde alligevel. Gylden om torsdagen,
solbeskinnet, så skøn at jeg ikke
kunne bære at se den, opfyldt af glæde løb jeg
igennem med lukkede øjne.

I tusmørket var den fortryllet forleden
befolket af væsner uden navne; den var et eventyr.
Og dog: Enøjelil og Treøjelil,
var det ikke os? Du ringer,
din stemme så tæt på i røret, jeg råber:
Kom nu og se den, det er din mark!
Jeg ser den hver gang du nævner den, siger du,
nu er den gul, nu er den grøn, gylden, grå,
ædende ond, fortryllet, dampende, leende, levende,
skøn, du har ret, men jeg kan se mere, jeg har et
øje og to og tre øjne, jeg kan se dobbelt, jeg kan
se farver du ikke kan se, jeg kan trylle og synge
kastratsang og ralle og hoste og hikke og grine af
ting kun jeg syns er sjove, og I vil le med.

Først skulle du finde lykken

af Niels Frank

Først skulle du finde lykken i de grønne skove,
hvor ingen lykke gror, ingen træer.
Først … Men der kom ikke noget Bagefter.
Først iklædte du dig en uskyld, en helt ny natur,
med barbermaskine og eyeliner og en stemme
der hele tiden røg ved siden af sig selv
på en meget sigende måde. Først skulle sommerdagene
fyldes med brændenælder. Først skulle du ligge
på stranden med den anden dreng.
Den anden dreng. Sandet blev siddende
mellem tæerne i årevis, hans ryg var et grumset spejl
som du kunne skimte barndommen i. Men først
skulle du opfinde et plaster, der kunne kysse hans lår,
og rense ryggens små blinde pletter med spyt.
Så løb spandene fulde af regnvand, og han
forsvandt. Og dan han forsvandt, forsvandt
også hans del af dig. Nu var du for alvor alene.
Først begydte fingrene deres trommen
i bordet, levende råd blev sjældnere og sjældnere
ligesom vellykkede samlejer. Når du så ned ad dig selv,
hang det hele og ventede på at få lov at dø.
Først skulle du dø. Først skulle du være eneboer
i evigheden. Og bag hvert brændenældeblad,
hver avis udfoldet på bordet, bag hver halvrustne cykel
lænet op ad en mur, gemte sig en spejlstump
udformet som en tåre. Hvem skulle græde den?
Skulle han? Skulle du? Men det var
eftertidens problem, den højeste magt! Først
skulle han. Først
skulle du.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar