onsdag den 1. august 2012

Magisk plasticposefletning (over fængselsmuren)

Modsat de insisterende og antagonistiske dobbeltheder i lykke-ulykke-foredraget, blev der i det foredrag om den nye litteratur (ud fra Bet-eksempler), jeg forrige tirsdag holdt på Silkeborg Højskole (ja, det ligner en turné, men den ER ovre), helt af sig selv, uden jeg på forhånd havde planlagt eller gennemskuet det, knyttet den smukkeste forbindelse mellem begyndelse og slutning; jeg startede med at tale om og fremvise Chresten Forsoms gadekryds i en lille plasticpose, Bet-vinderen Manhattan, og jeg rundede af med at læse det første brev fra Emily til Daniel i tredje del af Olivia Nordenhofs Et ansigt til Emily, hvori følgende plasticpose-passage indgår, som jeg ikke kunne lade være med at læse som den vildeste og varsomste poetik:

Kan du huske første gang, du sov hos mig, det var også første gang, du forlod mig. jeg bad dig, om du ikke i det mindste ville puste en plasticpose op med luft for min skyld. Jeg lukkede den så stramt jeg kunne. Alligevel faldt den sammen efter et par uger, ingen kan lukke en plasticpose så stramt, at det forhindrer den elskede i at forsvinde. I udsivningsfasen var jeg lykkelig, din ånde var stadig hos mig. Min elskede Daniel, alt dette for at sige: Jeg håber, du endnu trækker vejret. det er det mest ophidsende, jeg kan forestille mig, at du tager luft og tid ind, at tiden sætter sig i dit ansigt, furer det, rynkerne der synes at trække ansigtet indad, nærmere knoglerne og blodet.

1 kommentar: