tirsdag den 3. april 2018

140868 osv. vs. 220218 etc.

Jeg var i Ekstra Bladet i går, fordi jeg hedder Lars og er født i 1968, samme år som CPR-numrene blev indført; det populæreste drengenavn i 1968, viser det sig, I did not know that, var Lars, 1620 drenge fik navnet Lars, heriblandt yours truly. Jeg fortæller anekdoten om dengang, jeg var 19-årig lyrikdebutant og skulle interviewes af Niels Ufer til Information forud for en oplæsning i Byens Lys på Chrisiania, som Inf. arrangerede sammen med Borgens Forlag, og hvor selveste Ivan Malinowski og vistnok også Dan Turell var blandt oplæserne, og Erik Skyum var konferencier:

"En af de godt 1600 drengebørn født med navnet Lars fra det år er forfatter og litteraturanmelder Lars Bukdahl. Han voksede op med prædikatet 68' er-barn, og det har til tider været morsomt, slår han fast: - Jeg kan huske, at det var specielt det der med at være født i 1968. Og det har tit været sjovt, når man har nævnt det over for andre, siger han og kommer med et eksempel: - En gang skulle jeg interviewes af journalisten Niels Ufer, hvor han blev helt tavs i flere minutter, da jeg sagde, at jeg var født i 68. For dem var det jo på toppen af deres ungdom, og nu var vi pludselig voksne mennesker, vi der var født dengang. Det kunne de ikke acceptere."

- på billedet ser man overskriften HEDDER DU LARS (fortsættes i underrubrikken med rødt: SÅ FYLDER DU MÅSKE 50 SOM VOR ALLESAMMENS CPR-NUMMER) og det voldsomt store billede af mig i en ca. 10 år yngre udgave sammenbidt med løftet tågehorn (indkøbt til uddelingen af akademiets store pris til F.P. Jac) - og i forgrunden (af mit lykkelige, midaldrende liv) et suverænt ligeglad, splinternyt menneske, født 50 år senere, der ikke hedder Lars, for det hedder man ikke længere, ligesom man heller ikke hedder det samme som sin far, som min ven Johnnie gør, og min far Jørgen (og man hedder slet slet ikke Jørgen) gjorde






















Ingen kommentarer:

Send en kommentar