lørdag den 22. april 2017

Klaus tillykker Iggy

Lynggaard, der selvfølgelig hylder idolet kærligt og præcist i Information OG JEG VED GODT, 80'ER-DIGTERE, AT VERDENS BEDSTE DANSKE IGGY-KONCERT VAR DEN i DADDY'S DANCEHALL I 1977, DA JEG VAR 9 ÅR GAMMEL, MEN ER I IKKE SØDE AT HOLDE KÆFT MED DET ALREADY!

"Under koncerten (i Falconer sidste år LB) fløj mine tanker tilbage til alle de gange ned gennem årene, hvor jeg har stået med åben mund og polypper og betragtet Iggy Pop satse sig selv et hundrede procent på en scene, standhaftigt kaste sig ind i musikken (og ud blandt publikum) som var det en kamp på liv og død med hans senede og hærgede krop som et fuldgyldigt instrument på linje med guitar, bas og trommer. Lige meget hvor dårlige betingelser, han har arbejdet under, har der aldrig været nogen slinger i valsen, ingen halvhjertet indsats for lige at kradse ind til huslejen, ingen ringeagt for de fremmødte, lige meget om der har været tale om få eller mange.
Jeg husker således engang til endnu en jammerlig Midtfyn Festival i de åh så svundne 90' ere, hvor britiske Blur peakede som teenageidoler, og unge piger i stort antal søgte hen til scenen i god tid, for ikke at gå glip af den krammeegnede kvartet (der siden skulle vise sig at være gjort af solidt kunstnerisk stof). De havde så ikke taget højde for, at den for dem givetvis ukendte Iggy Pop lige skulle give en koncert først.
Hans i forvejen store øjne spærredes yderligere op, da han så det foran scenen samlede kuvøseguf og kastede sig ud i en omgang så dødsforagtende akrobatik, at de unge piger skrigende løb bort derfra. Men trods det som tommelfingerregel pauvre fremmøde på Midtfyn til hvad som helst, der ikke befandt sig i midten af midterbanen, gav han et fuldgyldigt show af dimensioner, der fuldstændig tog vejret fra en lille fremmødt skare, som ved selvsyn kunne konstatere, at for denne kunstner er det alt eller intet. Hver gang.
Jeg mødte sammesteds repræsentanten fra Iggy Pops pladeselskab, som fortalte mig, at han havde tilbragt timerne op til koncerten i selskab med en høflig, belæst og lavmælt mand, som en time før showet begyndte at pumpe jern foran et kropsstort spejl og i processen forvandledes fra ydmyge Jim Osterberg til Iggy Pop, rock'n'roll-animal! Men der er som bekendt ikke noget som den allerførste gang. Jo, jeg ved det godt, de fleste store forandringer sker gradvist, men ikke desto mindre står den 19. september 1977 på spillestedet Daddy's Dance Hall som fuldstændig skelsættende for mig. Ikke kun dengang, men som retningsgiver for mit indimellem noget famlende liv lige siden.
Daddy's lå ud mod Jernbanegade i det kompleks, der i dag huser det nedrivningstruede Palads biografkompleks, en spytklat fra min dengang nyerhvervede toværelses med petroleumsovn og gasvandvarmer i køkkenet, og grundet diverse artikler i det engelske musikblad New Musical Express og den David Bowie-producerede lp The Idiot løste jeg billet til begivenheden. Nok de bedste penge jeg nogensinde har givet ud. Daddy's var en rigtig rockklub, propfuld og med kondensvand løbende ned ad væggene og med en rytmegruppe bestående af brødrene Hunt og Tony Sales var det nok det vildeste, mine unge øjne til dato havde bevidnet. Når han ikke faldt om grundet hvad der lignede elektrochokstød, kravlede han rundt på scene og PA og ud blandt og ovenpå publikum, mens han snavede pigerne oppe foran. Og så havde han den flotteste hale påsat lænden, han lignede et fabeldyr på amfetaminer. Han sang tilmed forbløffende godt og missede aldrig et cue."

Billedresultat for iggy pop daddys dancehall

Ingen kommentarer:

Send en kommentar