mandag den 29. juni 2015

EKSKLUSIVT FOR BLOGDAHL: Jens siger godaften, Roskilde, 2015

(tekst skrevet skrevet til og oplæst i aftes)

-->
- Godaften, Jens Blendstrup

- Godaften, festivalgæst Alexander Theobald Momsen Hansen, lige blevet student og klar til at drikke hjernen ud

- Nemlig

- Det er godtnok en lys stemme, du har, Alexander

- Jeg tog fejl af helium og vodkashots  i går aftes

- Pas på med det

- Hvad bringer dig til Roskilde Festival før tid

- Lugten af tis

- Det kender jeg godt, man savner den helt vildt hele året, og når så man kommer, bliver man så glad at man skynder sig at drikke en masse øl, så man  kan tisse igen

Ja, så tisser I op af naboens telt

- Nemlig og så bliver vi venner, og så viser han sit anlæg frem som kører på 22 bilbatterier, så det er umuligt at sove med mindre …

- Man drikker sig skidefuld igen

- Og pisser op af naboens telt og tænder sit eget anlæg, der kører på 42 bilbatterier

- Det er Roskilde i en nøddeskal: Chikane, chikane og chikane,  dåseleg, bræk, indkøb, regn, sump,  leverpostej, død

- Men du, Jens?

- Ja

- Hvorfor befinder vi os i et villatelt med lårene presset mod hinanden?

- Det er et vanskeligt spørgmål, Alexander

- I plejer da at holde til i en enormt flot kuppel med vinduer og sand på gulvet, og kultforfattere,  og utroligt virtuose oldermandsbands som Frodegruppen 40

- Ja, men den har Paul McCartney taget, fordi han vil bruge den som urne til George Harrison

- Men han er da død for mange år siden

- Ja, men Paul lever og skal spille på Orange på lørdag

- Paul McCartney, om jeg fatter hvad direktøren for Ryan Air laver på Orange

- Han er sanger, Alexander, med i The Fab Four, også kaldet The Beatles

- Kender dem ikke, jeg skal høre Kendrick Lamar,  All Pigs Must Die! og Øresund Space Collectives

- Hvad med Einstürtzende Neubauten?

- Fuck dem, det var noget, min oldefar hørte, næh du, jeg skal stå og være baskestiv til The Gaslight Killer Experience

- Men Marie Key skal du vel høre

- Den lille tørre lortelebbe

- Uhuha, Alexander du har vist haft en svær barndom, med en dominerende familiefar,  jeg tror et år på en højskole vil gøre dig godt

- Ja, men jeg bliver bare så dårlig, når jeg hører Marie Key. Det er dansk med dansk på. Jeg får så dårlig samvittighed, hver gang jeg hører hende. Så vil jeg sgu hellere til Forfatterskabet i kuplen

- Ja, men det kan du desværre ikke, den er rådnet væk. De prøvede at male den hvert år, men træet var til sidst for råddent

- Hvordan kan det så være I er havnet her under temaet: familie skråstreg relationer mellem barn og voksen?

- Vi hedder jo rigtigt Forfatterskabet og det skal jo på en eller anden måde i tørvejr

- Ok og så lånte I lidt plads på The Dream Catcher?

- Det er vores sidste bastion. Mens vi forbereder vores nye kuppel. Den skal ligne en bygning fra Babylon. Den skal strække sig fra hele område E til D. Og alle forfattere skal gå rundt og bygge skrøbelige sætningskonstruktioner som reddes på stregen af jernagtig metaforik og egeplanker. Forarbejdet af sitrende Hvedekornsdigtere. Det bliver en gigantisk kuppel. Hver morgen blæser poeter i et poetometer, så man ved de ejer sanselighed og afsky for told og skat og varmemestre. Luftballoner vil afgå hver time fra taget. Her vil publikum kunne vinde en aften med en digter i en sæk, så man ikke ved hvem det er. Flugt er selvsagt umulig. Ved aften lyses kuplen ikke op sf elektricitet men af folk der er røde i hovedet.

- Så forstår jeg bedre.  Har du så Frodegruppen med i lommen nu?

- Nej, min storebror fylder for meget. Efter han gik på den der animalske vinkur

- Hvordan var din familie, Jens?

- Formidabel. Der var plads til rigtig meget ungdomsliv. Det var jo i 70erne og 80erne, hvor de gamle var skideligeglade med mobiler.  Min storebror var 12 år om at blive fysioterapeut. Og jeg var 16 år om at blive forfatter. Vi lallede rigtigt meget

- Det tror jeg på, du ligner også Poul Kjøllers onde mørke tvilling helt vildt, 
   
- Jeg kan også spille panfløjte med min kassebuksepik

- Ja, det vil vi ikke se, men hvordan var din barndom?

- Meget smuk og harmonisk, der blev altid drukket danskvand derhjemme.  Og min mor var ikke svensker

- Ved du hvad det tror jeg ikke lige på ,og den der ubehagelige humor må dække over noget meget tragisk, som egner sig fortrinligt til temaet: familie/relation/ungdomsliv

- Det gør den også!

- Du har, lad mig se, 4 minutter

- Hvad vil du helst høre Luskefise eller Gud taler ud?

- Gud taler ud 

- OK, så læser jeg fra Luskefise. Gud er desuden for længst blevet gymnasiumstof, og hvis der nu sidder en mellem jer, der er dumpet, kan det være, jeg får bank eller extasy i min cola 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar