søndag den 1. februar 2015

WERNER VAR HER (grundet svimmlhed forsinket blogpost 1)

Svimmelheden varer ved, fordi det stadig er utroligt, at vi rent faktisk sad alle de timer fredag og lørdag 9. og 10 januar, fredag fra klokken 14, lørdag fra klokken 10, i Filmskolens biograf på Holmen lige foran, fredag på 3. række og søndag på 2. række, Joshua Oppenheimer og mester WERNER HERZOG, der bare talte løs med hinanden om ALT MULIGT, KUN BLA. deres film (som de havde medbragt centrale og excentriske klip fra), Joshua var lige så sirligt tænksom på en meget amerikansk måde, som Herzog var oprømt kategorisk på en meget bayersk måde, men først og fremmest var de begge to bare så utroligt generøse med sig selv (Herzog havde hele tiden den omhyggeligste tjek på, hvem der havde rakt fingeren op). Og selvom jeg måske, på kommentarspor og i interviews, havde hørt/læst versioner af 70 % af Herzogs anekoter og synspunkter tidligere, så var det jo bare som musikeres hits, man vil så gerne høre dem spillet LIVE på en specifik datos helt særlige, unikke måde. Og så var der som forventet også de vilde digressioner, den mest fantastiske om oldskriftsproget Linea B og hvordan det blev tydet, med en kæmpe overheadprojicering af kopier fra en fagbog, som Herzog scrollede op og ned, og det var ikke i den forstand en allegori eller analogi, det var var bare noget, Herzog passioneret var optaget af for sin egen skyld, og nu forstår jeg hvorfor jeg ikke har skrevet denne blogpost før, fordi jeg har oplevet alskens foredrag og oplæsninger og optrædener med diverse helte, men dette var nærvær for fuld skrue og helt uden grænser i sådan cirka en uendelighed, og det har jeg ikke oplevet før, det var bogstaveligt talt overvældende, og det kan jeg ikke på nogen fyldestgørende eller rimelig måde rapportere fra, beklager (jeg prøver alligevel igen lige om lidt)



(spionfotografi (der måtte ikke knipses) fundet på Instagram, blå cirkel om vores betagede nakker)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar