lørdag den 28. februar 2015

Hammann om Winkelvir om Hammann

I  Information i dag:

- Hvor meget af dig, er der i Vera Winkelvir?

Ikke så meget mere. Hun ville hade at se, hvor gammel og tandløs jeg er blevet. Hvordan jeg får det hele til at hænge sammen og endda benytter mig af en form for dramaturgi i mine bøger.

Og om anmeldelser:

- Hvor meget påvirker anmeldelser dit humør?

Da jeg udgav min første bog i 1992 fik jeg fine anmeldelser, men jeg græd alligevel, og da jeg året efter udgav Vera Winkelvir, som blev anmeldt endnu bedre, græd jeg bare endnu mere. Jeg syntes slet ikke anmeldelserne kom omkring alt det, der stod i bogen. Det var noget, jeg skulle lære med tiden, at en avisanmeldelse er en kort form, som aldrig kan svare en bog på dens eget sprog. Men anmeldelser påvirker stadig mit humør. Jeg kan blive glad for en god læsning, hvad enten anmelderen er positiv eller ej, og modsat føle en bitter glæde over en dårlig og sjusket læsning, selv om den er begejstret.

Om Nordisk Råds Litteraturpris:

- Hvem skal have Nordisk Råds Litteraturpris?

Helle Helle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar