onsdag den 14. maj 2014

Are critics haters?

En ikke synderligt synlig, ret god digter, herunder Facebook-digter (2 nylige opdateringer: Når jeg er død, er jeg over det hele! / Da du trak din habitjakke af, var du fremme i halvfemserne) er Kenneth Jensen. En meget synlig, ret god digter er Olga Ravn. Olga Ravn publicerede et digt på sin blog, som hun linkede til på Facebook. Når folk direkte, som Kenneth Jensen, eller indirekte, som Olga Ravn, er poetiske og (markerer /markedsfører sig som) poeter på Facebook, er det almindelig decorum, kan man se, at man liker og roser; man kritiserer ikke - bl.a. fordi man jo i sagens natur altid er læsende som "ven" af digteren. Poesi og poet-identitet på Facebook er dermed de facto en kritikfri zone - og det kan man nogle gange blive lidt irriteret over, for hvorfor skal der findes kritikfri zoner. Efter en masse likes og ros af digtet under linket til Olga Ravns digt skrev Kenneth Jensen 2 kommentarer: 

Kenneth Jensen ked af det, Olga, men det er kedeligt. det lyder for mig, som om det er en social konstruktion, hvad virker i venners lag osv.
Kenneth Jensen altså, på den måde forstået, det vil jo ikke noget ud over sig selv, ud over at ekskludere. Poesi handler, i mine øjne om at inkludere

Det er kortkritik, ligesom Olga Ravns anmeldelser i Femina i sin tid, men ikke perfid kritik, synes jeg. Og det virkede, som den eklatante overskridelse af decorum det er, lige så chokerende som forløsende at læse: En mand, en digter endda, kritiserer et digt! Måske finder jeg kommentarerne uperfide, fordi jeg ikke finder dem upræcise: Det er et digt, der består af poetiske attituder (hvoraf de fleste kan genfindes hos Oliva Nordenhof), som hverken parodisk udstilles eller personligt overtages, de står bare og flagrer insisterende som brokker af tidsypisk lyrik-kitsch: Lidt øm hverdags-besyngelse, lidt flaky digresseren, lidt demokatisk læserinddragelse. Sådan her reagerer Olga Ravn - ikke underligt: hvem gider kritik af sin kunst; det evige problem med kritiker-kunstner-dialog:

Olga Ravn kære kenneth. tak for din utroligt kloge analytiske evaluering af mit blogindlæg. har siddet hele dage og ventet på at høre, hvor kedeligt du synes det var.

Det er så nemlig, hvad det er - men samme dag tweeter hun disse tre tweets (efter flere rose-tweets fra andre om digtet):
  1. eller man synes jeg slet og ret er en idiot
  2. Det er tit noget med at man enten synes jeg ikke gøre det godt nok eller at man gerne vil have sædudløsning på mine bryster
  3. Få r I andre semi-offentlige personer også sindssygt meget hate på nettet? Får minimum én kommentar/mail om dagen om hvor forfejlet jeg er
Ja, at blive kritiseret er vel at få at vide, at man ikke gjort noget godt nok. Men er det hate? Og er det sammenligneligt med at blive kaldt en idiot eller blive sex-fantaseret om? Nej, det er det kun, hvis Facebooks Like-kultur er gået én til hovedet . 

Kritikeren Susanne Christensen oprettede straks en support-gruppe:
Idag synes jeg vi skal elske Olga, eksplicit på Internet. Se hvad hun skriver om hadefulde kommentarer, det er vel ikke rimeligt?

Jo, det er vel rimeligt at få kritik for en tekst, man har skrevet, også i et medie, der kaldes socialt, det ville faktisk være urimeligt andet. Der er andre måder at læse på end <3lige lige--="">

5 kommentarer:

  1. Blog-poesi, der fortjener ros her og andre steder, er Lars-Emil Woetmanns frysende socialrealistiske Domsmands-digte (http://kastestøv.dk/?p=1542), et klip (paste-ingen bevarede ikke centreringen (der fo ren gangs skyld er på sin plads!)): :

    Jeg dømmer mand uden papirer:

    Seks betjente passer på tre tiltalte
    hver har sin egen tolk
    respektive tiltalte i joggingsæt tiltalt for
    dansetyveri af iPhone værdi 5000
    bag Hovedbanegården
    var lige ankommet fra Malmö
    hang bare med venner
    ved ikke hvordan iPhone er havnet i lommen
    hvor politiet finder den
    nogle må have anbragt den der
    siger hans tolk.
    Jeg tror det er løgn, så:

    Jeg dømmer en mand uden papirer

    Retten er forvirret -
    hvem er tiltalte og hvor er han fra?
    Flere steder kunne man sige
    fra Afrika har rejst rundt i Europa
    mest i Tyskland har siddet i Sandholm
    er mellem 17 og 25 år
    forskellige navne
    i forskellige lande
    i forskellige papirer
    det bliver ikke afklaret
    det gør ingen forskel.

    Asyl siger han med en finger i vejret
    da dommen er læst op.

    SvarSlet
  2. Hov, er du med på den vogn der mener at det er forkasteligt at have seksuelle fantasier om udvalgte kvinder, Lars?

    SvarSlet
  3. ..måske mere 'synes godt om' end kritiseres, fordi 'synes godt om' er til at forstå og gøre, mens der ikke er en knap til andre reaktioner: 'kedeligt' 'sprang jeg over' 'forstår ikke' - og hvorfor skrive det selv, når der er så meget andet at hefte sig ved, jeg er ikke lige i det modtagelige hjørne, eller hvad det nu er. Men selvfølgelig er kritik i rimelige formuleringer ikke 'hate'......

    SvarSlet
  4. Ej men Lars, du kan jo slet ikke vide hvilke emails jeg fx modtager fra rimelig heftige personer, og det var dem, jeg skrev om på twitter og ik Kenneths kommentar, og så laver du en forbindelse som faktisk slet ikke er rigtig, og så laver du et helt blogindlæg om det. Det er øv.

    SvarSlet
  5. Finansiering tilgængelig, Investeringsfinansieringsmuligheder 3%
    Brug for forretnings / personlig finansiering, finansiering af boligforbedring? Svar E-mail: ( Atlasloan@protonmail. ch ) for flere detaljer om at få et lån

    SvarSlet