torsdag den 12. august 2010

Deadline 2. sektion nonsens-kontamineret

For satan (det siger jeg dog, på vej forbi kameraet), jeg fik ikke sagt en fjerdedel af, hvad jeg havde planlagt (bl.a. ville jeg have sagt, at jo uforståeligere en digter er, jo flere penge skal han have af staten, og så ville jeg selvfølgelig have stillet et lovsforslag om målrettet, øremærket statsstøtte til smal udgivelsesvirkelighed), da jeg fik syv minutter i Deadline 2. sektion mellem Socialdemokratiets kulturordfører Mogens Jensen og Deadline 2. sektion-vært Jes Stein Petersen (til min højre) og Venstres medieordfører Ellen Trane Nørby (til min venstre), men jeg oplæste flere lyserøde strimler fra Jesper Elvings delfi lik - og 1 dialog fra Renè Jean Jensens Om april, i maj - og det er da NOGET, ikke også!!??

Her er René-dialogen, så kan I læse den op i kor med mig, når programmet bliver sendt på et eller andet gudsjammerligt sent tidspunkt søndag aften (og torsdag morgen kan I, SKAL I købe bogen i en velassisteret boghandler):

Køretur med lille chauffør

Er du en Knulli Bulli? spurgte jeg.
Nej, sagde den lille ærtegrønne fyr. Jeg er din matematiske sans.
Og hvorfor sidder du bag rattet i min bil?
Fordi det er mig, der overtager styringen nu.
Det lyder ikke rart. Du er en meget lille chauffør. Kan du overhovedet se vejen?
Det gør ingen forskel. Jeg skal nok regne den ud, sagde han og slog hænderne sammen i et tørt klap.
Vent, sagde jeg. Hvor skal vi hen?
Ud til vandet, sagde han. Bare læn dig tilbage og nyd turen. det bliver din sidste.
Så er det forhåbentlig noget meget fjerntliggende vand, sagde jeg.
Det ville jeg ikke sætte næsen op efter hvis jeg var dig. Og hvis man kan så kunne få lidt ro.
Men ... min matematiske sans, hvorfor vil du af med mig?
Simpel hævn, kære ven, simpel hævn.
Og så kørte bilen, mens den lille ært sad og prøvede at dingle med sine benstumper.

I skal også lige havde det centrale ord/digt - gentaget 3 gange i udsendelsen - af Jesper Elving:

dilmebok !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar