Sammenfald falder som sne - i forårssolskin! Jeg havde på Sorø Kunstmuseum måske faktisk samme påskeferiedag ellers påskeferiedagen efter gjort store øjne til den betydeligt skønne udstilling Nål og tråd. Håndarbejde i kunsten, let reduceret hentet på Brandts i Odense og kurateret af Linnea Mølbak Szilas, og blandt meget andet tekstilmæssigt og tekstilomhandlende beundret kosmisk/psykedelisk lysende såkaldte "fliser" af Ragna Braase (1929-2003), og så sidder jeg med kæmpebindet med Peter Laugesens udvalgte kunsttekster, Billedskrivninger, om både store kanoner og små pistoler, anmeldt sammen med hans nye Morgensange i denne uges WA Bøger, og læser en Informations-tekst, "Ly for stormen", der begynder sådan her:
"Nordjyllands Kunstmuseum er noget af et syretrip for øjeblikket. Bevidstheden blir kastet fra Jens Søndergaard til Richard Mortensen, videre gennem Michelangelo Pistoletto og Arthur Køpcke til en skeletklaprende karruseltur med Wilhelm Freddie. Det hele garneret med dansk og international modernisme af enhver art. Det er lige før man pløkforvirret blir stående for at se om ikke en af Trampedachs hippier skulle ha en klump galar for meget, bar for at få nerverne lidt i ro./ Men så viser det sig, at der alligevel er et roligt hjørne i dette monumentale tivoli. Der er to mindre rum, hvor Ragna Braase udstiller. Det er tæpper og grafik, og i den her sammenhæng er det roligt ad helvede til.
(...)
Hun er naturligvis ikke den eneste, der har øjnene åbne for værdierne i det gamle, oftest anonyme håndværk. Men det er i øjeblikket sådan, at de område, man kan kalde finkunsten, faktisk fungerer som disse teknikkers sidste egentlige fristed. Og derfor breder de sig så igen ud i almindelig brug. Det kan man i hvert fald håbe på.
Ragna Braases arbejder registrerer en konstant optagethed af materialet, hvis muligheder undersøges til bunds. Teknikken kan være hentet i en museumsskuffe (...) men billedprocessen er nutidig. Både i helheder (som billeder) og i detaljer kan man følge den "kamp mod strengheden i teknikken", hun taler om i sin katalogtekst. Og den er streng. Vævens i hvert fald delvise fiksering i lodret og vandret giver en slags åben mental kort-struktur i bevægelse, og i den sættes skridt for skridt et mønster ind, der hele tiden peger tilbage i arbejdsprocessen og samtidig sigter mod et færdigt produkt, der kan bruges i hverdagen."
Flise fra 1978 fra 2025-udstillingen:
lørdag den 26. april 2025
En slags åben mental kors-struktur i bevægelse - roligt ad helvede til!
Etiketter:
Billedskrivninger,
flise,
Nål & tråd,
Peter Laugesen,
Ragna Braase,
roligt ad helvede til
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Et syretrip roligt som fanden selv!
SvarSlet