onsdag den 2. december 2020

2 RIGTIGE Ursula-sange

Lulus sange og taler hedder debuten, selvom der ingen rigtige sange er i, men Ursula har spillet klaver og er uddannet i musikvidenskab, så selvfølgelig har hun også skrevet RIGTIGE sange (og operalibrettoer) , to favortitter, hvoraf jeg massivt jar hørt den ene, men kun har LÆST den anden:

POP-SANGEN - så ufortjent ikke et faktisk HIT - "Lykken (c)" på den skønne plade Andersens drømme med tekster (over HCA's drømme) af digtere udvalgt af Naja Marie Aidt sat til musik og arrangeret af Nikolaj Nørlund fra HCA-jubi-året 2005 ,perfekt duet-sunget af Solvej Sandness og John Guldbaerg, nogle linjer Spotify-aflyttet lige nu (hvor cd'en er må guderne vide!):

Jeg klæder mig ud som din blå blå blomst (...)
måske så jeg bedre kan spise dine safttige blade

Og så falder du ned i mine øjne
du falder ned i mine øjne
og så gemmer du dig dér (...)

Så tager vi hinandens overhånd
vi tager hinandens overhånd
og går og går og går

HØJSKOLESANGEN, "skrevet til maratonsang i Vartov 2011", "De blå og grønne nætter", nr. 596 i den nye højskolesangbog (og med hele 2 melodier, af Frans Bak og Katrine Muff Enevoldsen), lige så perfekt højskolende, som "Lykken (C) er perfekt poppet, og lige så perfekt Ursulask:

Jeg sidder de blå og grønne nætter,
mens jeg er vågen, drømmer jeg en drøm
som flyder ind i nattens sorte pletter.
Sov, lille land, sov længe,
bliv stort nok
og lyst nok
til latter.

Min nat er hverken påklædt eller nøgen,
min nater er ikke sort og ikke hvid,
nu danser jeg mit bål på elverhøjen.
Sov lille land, sov længe,
bliv tæt nok
og mørkt nok
til ilddåb.

Og ser du nu har bålet pyntet natten,
og vi blir ikke ét, nu blir vi alt,
dit øje blir en del af sommerskatten.
Sov lille land, sov længe,
bli højt nok
og hårdt nok
til stormløb.

Tag fat i mine blå og grønne hænder
for nat og bølge sir det li'så klart:
Gå ud og brænd dit syn i begge ender.
Sov lille land, sov længe,
bliv grønt nok
og blåt nok
til alle.

Andersens Drømme (2005, CD) | Discogs

Ingen kommentarer:

Send en kommentar