søndag den 20. juni 2010

Møntasken, twistet

Jeg har tilbragt min dag i møntvasken, og mens maskinerne, for mønter, vaskede, centrifugerede og tumblede, og himlen skumlede trykkende, indtil regnen omsider styrtede ned, læste jeg Oliver Twist, og hysterisk sammenlignede jeg mine bønner i i 3 kiosker og 1 grønthandel om at få mønter tilbage på de 100-sedler, jeg indkøbte juice og slik for - kiosk(s)passeren her på Vodroffsvej nægtede overhovedet at fatte anmodningen, igen og igen skubbede han 50 krone-sedlen tilbage over disken - med Oliver, der på vejen til London tigger om brød og vand:

In some villages, large painted boards were fixed up, warning all persons who begged within the district that they would be sent to jail, which frightened Oliver very much, and made him glad to get out of them with all possible expedition. In others he would stand about in the inn-yards, and look mournfully at every one who passed; a proceeding which generally terminated in the landlady's ordering one of the post-boys who were lounging about, to drive that strange boy out of the place, for she was sure he had come to steal something. If he begged at a farmer's house, ten to one but they threatened to set the dog on him; and when he showed his nose in a shop, they talked about the beadle [sognebetjenten LB], which brought Oliver's heart up into his mouth, - very often the only thing he had there, for many hours together.

- for vildt det overskud med hvilket Dickens skildrer elendighed og brutalitet og hjerteløshed - den perfekte mønvasklæsning!

2 kommentarer:

  1. Jeg elsker at læse, hvad der sker for dig på møntvasken. Alle møderne gennem tiden, mærkelige telefonopkald og nu Dickens. Men jeg tænker nu og da bekymret, om I ikke burde investere i en vaskemaskine. Så dyrt er det heller ikke. (burde ikke sige det, for jeg vil jo komme til at savne de små virkeligheds-reportager).

    SvarSlet
  2. Kære Viggo
    En vaskemaskine er planlagt - og en tørretumbler, men der er en ekstremt langsom og intrikat proces, der snildt kan komme til at vare et årti, men forhåbentligt kun et halvt -

    SvarSlet