torsdag den 9. februar 2017

Jacques og mig og Aa og Å

- fra den skønne, dobbeltsprogede digtbog På .../ En ...  af OULIPO'medlemmet og Metrodigt-opfinderen Jacques Jouet med digte skrevet i og og om Århus under et ugelangt ophold og til og tilsendt (rimelig) tilfældige aarhusianere:

"D. 21. april, 2015, Århus, digt tilegnet Karin V. Christiansen

50 - Paa vej ud. Sammen med Jette og Mikkel overraskes jeg over, a Aa fortrænger Å

det "diakritisk justerede" bogstav, jeg læser, "med ring på toppen"
skulle udstødes, forstår jeg
på grund af ret antiobskure grunde ved det moderne
forsimplende
angelsaksificerende, saboterende marked

det er dog tilgængeligt selv på
min Mac's tastatur, på telefonens
må¨ske på grund af
Ångström'en, selvom nanometret
ordener spørgsmålet (viden fra Wikipedia)"

- begyndelsen på min "intro" til Aarhus Universitetsforlags Aarhus-guide i serien Vide Verden:

" Å!

Jeg vil gerne helt forgæves og totalt reaktionært protestere mod to nyere, Å-relaterede facts om Aarhus:
  1. At byen nu staves med to a’er i stedet for bolle-å, Aarhus i stedet for Århus. Det ser helt forkert ud, som om Den gamle By har bredt sig til hele byen, selvom meningen vistnok er den modsatte: At å er et lidet internationalt bogstav, så i stedet for at udlændinge lærer den rette udtale, Orhhus, kan de helt frit gjalde AAAAAArhus.
  2.  At Aarhus Å (i det mindste staves det ikke Aarhus Aa) er blevet gravet fri og nu løber spektakulært og helt åbenlyst hele vejen gennem midtbyen til glæde for alle  og enhver undtagen mig, der synes, det ser helt forkert ud, som et overdimensioneret gadekær nærmest. "

Billedresultat for Århus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar