torsdag den 9. februar 2017

Bjørn-alfabet, A, B og og cirka C

"Jeg har A for advocado i mig. A for aj am afreid, aj am bange bange bjørn, B for sprogets forpulede bjørnetjeneste at gøre mig, B for det vi lærer i folkeskolen, at være dygtige. Men vi lærer en løgn. Jeg kan læse før jeg kommer i skole, men jeg staver dårligt, jeg fatter det ikke, lydene må da bestemme stavningen, musikken, rytmen, lyden må da afgøre hvordan ordene staves, men næ nej, jeg tager fejl, læreren får ret. Jeg kan ikke afkode hvad appelsinerne betyder i novellen, jeg forstår ikke hvad fasanen står for. Jeg taler og associerer vildt overbevisende, men jeg fanger ikke folkevisens morale. Jeg er dygtig udadtil, men ringe indeni, samlet sum: middelmådig. Jeg forstår det ikke, jeg bliver rasende, hidsig, hysterisk, forurettet, flipper ud, skriger, råber, det er uretfærdigt, det er mig der har ret og ikke læreren, ikke de voksne, jeg har det sådan: der er nogen der lyver her. Selvfølgelig er det mig der har fat i den lange ende, selvfølgelig er det mig der har ret: Vi må aflære os det dygtige. Vi må gå til nældens rod, til hestens egen mund og høre hvordan det lyder. Og det lyder sådan her, jeg har C for citronella cyber space i hjertet mit, lemonadernes forrykte hvin i det blide, et spring op på en sort tangent, flere, C er international, C er en verdensborger, C har en alien i sig, C har S som svanerne svalerne slangerne kæderne og K kød coke cola knyttet til sig, C synger med flere næb, en spaltet tunge, flere tungemål, flere tunger, flere modersmål, flere mødre, og det forvirrer den bange, det stikker i de bløde buer, det punkterer, av, vi vil hjem. (...)"

Bjørn Krag Rasmussen fra min nye bog Jeg er gråhvid.


ok hear is the fucking deal are u freaking fucking listening 2 me - or are U a s dead outside your 1 skin like you are inside one another?? I dont think so. I think you are very sad and a good human being like me like all uf us. Weel, I Will say it, though I am not Will, I am Many Wills and forever. The Facit is Not Facism. I will say it agin, nice and slowly, I will do no harm, I will just speak this little tiny truth of my bewildered heart right now, I know, do U know, do u listen... THE FUCKING FACISTS IS USING THE ALPHABET AND THE NATURE, THE TRÆ, THE MATH, TO KILL THE OTHER!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar