mandag den 17. oktober 2016

Slagtede darlings, bagte bonusser 7

(outtakes fra Jens Blendstrups Slagterkoner og bagerenker)

(MODUL - går tur)

Går tur. Ser alle. Ser mænd og kvinder. Ser dem som en bølgende bunke af mennesker der har ting for. Ser dem som de ser mig. Som en del af dem.

Går tur. Nyder at se dem alle sammen. Ved ikke om det er solen, men ser flere kvinder i dag. Ser også mænd, men de er alle sammen ved at lappe cykel. Tænker det er derfor jeg ikke ser så mange mænd. Ser derimod kvinder. Flere end sædvanligt. Tænker at sådan er det.

Går tur ser utroligt mange kvinder. Generelt fordi der er flere kvinder. Prøvede at bekæmpe det lidt ved at opsøge landlige zoner. Men mænd på traktorer er også sjældne på traktorer. Så nu går jeg bare som jeg går.

Går tur. Ser solnedgang med kvinder der låser sig ind i deres biler og kører hjem. Låser mig ind, ser ikke genboer. Ser Karin. En kvinde. Hun er allerede hjemme og meget tydelig en kvinde.

Går tur. Ser kvinder. 10 stk. Måske 20. Overgiver mig går og ser kvinder. Slut.

Går tur. Ser kvinder ligge ned i sommervarmen. Her er så varmt for disse kvinder. De ligger ned. Mange kvinder. Jeg går forbi. Kan kun se kvinder. Så er det sådan. Intet galt i det. I at se kvinder mener jeg.

Går tur. Ser kvinder på stranden. Det er en mærkelig søndag, tænker jeg. De ligger ikke fladt på på deres håndklæder. Det er som om de ligger på noget. Kan ikke få ud af hovedet at de ligger på noget. Hvad skulle kvinder ligge på hvis det ikke var sand de lå på på stranden. Får helt hedetur ved tanken. Går af skovvejen hjem. Skyggefuld.

Går tur. Ser cyklister. Ser piger der cykler. Tænk at kroppe kan bøje sig sådan over noget metal og samtidig komme fremad. Da de holder stille i krydset ser jeg dem tættere på. Kvinder bøjet ind i metal på vej vidre.

Går tur. Ser kvinders gøremål. Ser kvinder kigge på sko i vinduer. Mange kvinder kigger på sko. Jeg kigger på kvinderne der kigger på sko og går vidre. Ser flere kvinder. Ser kvinder bukke sig for deres børn. Ser kvinder der har født hjælpe det de har født med gode gerninger. Går vidre. Ser kvinder gå ind i busser. Ser særligt en der går ind i en bus. En kvinde. Ser bussen køre. Med kvinder. Går hjem. Har set mange kvinder i dag.

Går tur ser kvinder. Foran iskiosk. Går tættere på stiller mig i køen til iskiosken. Er tæt på op til 23 kvinder. Ser bagud. Flere kvinder. Der er en jeg genkender. Det er hende fra bussen. Hun har et armbånd på. Ser frem. Ser tilbage. Nu er hun væk. Den ene jeg genkendte. Køber is. Kører hjem.
 
Går tur. Ser hende. Kvinden fra ishuset. Og bussen. Det er det samme som med kvinderne. Først så jeg alle så så jeg alle kvinder. Så ser færre. Så ser jeg en. Ser en ser hende. Kommer tættere på mig. Men på den anden side. Ser ikke over. Ser heller ikke herover. Kan ikke lade være med at trække vejret og dermed lugte. Fornemmer en duft af kokosolie. Ser hende gå. Går modsat retning. Vil ikke vende mig om. Ser derfor flere kvinder. Anderledes anonyme kvinder. Men kvinder.

Går tur. Køber avis. Læser lidt sænker den. Ser hende. Ser hende sænke sin avis. Max to meter fra mig. Rødmer, vil ikke rødme. Men rødmer. Ser hende. Ser at hun ikke ser mig. Genkender hende. Lugt af kokos. Rød mund med mærkelige skaller på. Har hun strandskaller på læberne. Ser ikke. Vil ikke se går den anden vej. Ved hun også går. Flot flot flot. Sådan går kvinder.

Går tur. Vågnede med hjertebanken. Går derhen hvor kvinden der køber aviser og tager busser går. Går i regnen, ser hende. Ser hende ikke. Det var en anden. Går ned af en parkeringsplads. Ser hende. Ser hende helt tæt på. Ser hende se mig. Ser hende smile. Ser ned på hendes armbånd. Lugter at hun lugter af kokos. Ser hende låse døren, går vidre, vender mig om, ser hende smile. Hun smiler til mig. Ser om der er andre mennesker, det er der ikke. Hun smiler til mig. Mærker hjertet igen. Mærker en blød hånd på min skulder. Mærker så en hånd på den anden skulder. Mærker hænderne der slipper deres tag i mig og halvt drejer mig rundt. Ser det er hende igen. Hun smiler. Hvad er det med det smil. Ser min mund fyldes med snerren. Det er jo en fyføjtøs, Jørgen.

Går tur. Går målrettet efter hende. Ser hende ikke. Ser hende ikke hele dagen. Går for målrettet. Fortryder alt. Hælder alt for meget rucolasalat på Karins mad. Forsvinder ned i kældren forbander mig selv.

Går tur. Går gennem store dele af byen. Sætter mig. Ser duer. Sparker ud efter dem. Knuger et pebermyntebolsje til det bliver helt vådt, lugter til det. Pebermyntelugt i en hånd. Rejser mig går gennem Kongens Have. Ser kvinder. Men andre kvinder. Ser dem derfor næsten ikke. Vil med en bus. Orker ikke gå. Ser hende. Ser hende stå. Løber derhen. Ser hende trippe på det yderste af tæerne. Ser hende række armene ud. Tror jeg skal gribes. Sekunder før. Tårer. Smilet, det ER ALTSÅ strandskaller. Ser hende gribe en anden. Ser hende kramme en anden. Ser den anden vende sig midt i deres krammer. Ser den andens smil. Det er en kvinde. De har begge smil med strandskaller. Tager toget. Forbløffet. Forbløffende lighed mellem 2 kvinder der krammer.

Står op. Låser mig ud. Går tur. Klokken 01:40. Prøver at finde ro. Går tur længere og længere og vidre. Er pludselig i derinde. Går pludselig rundt i byen. Går vidre. Tåget nat. Hører sko der går. Går vidre. Lugter kokos. Ser hende. Ser hende. Går efter hende. Går ud mod Rosenørns Allé og Radiohuset. Ser hende se mig. Ser hende se mig. Går vidre. Skynder mig. Ser hende. Ser hende spidse munden. Ser månen blive tiltrukket af hendes spidse mund. Ser månen oplyse hendes mund alene. Nærmer mig. Nærmer mig. Ved Julius Thomsens Gade. Så er hun væk.

Går tur. Forfølger hende. Lader hende ikke komme væk, forfølger hende. Kan næsten føle kokossveden der perler af hende. Ser hende. Rækker ud. Hun vender sig halvt og forsvinder ind i muren. Jeg tror jeg ser syner. Mærker at muren er svampet. Men mennesker kan da ikke forsvinde ind i mure. Og slet ikke kvinder?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar