fredag den 6. juni 2014

Verdens ældste blæksprutte

- eller: Når en metafor forældes

Omsider er en Blæksprutte på i Weekendavisen Bøger, som jeg skrev helt tilbage i ... december, vistnok, om G(enitiv)A(djektiv)S(ubstantiv)-konstruktioner hos arabiske digtere og en Facebook-diskussion om samme mellem bl.a. Mette Moestrup og Per Aage Brandt. I hvad der må være forrige version eksemplificerer jeg GAS med følgende hjemmelavede metafor:

Et hurtigt eksempel her i en onsdag marts kunne være kuldens hånske hvæsen

Men som Blæksprutten blev ved at samle støv, kunne den jo ikke holde, så for en måned siden opdaterede jeg metaforen til:

Et hurtigt eksempel her en onsdag i maj kunne være solens billige pral.

Jeg kan ikke huske eller umiddelbart opspore, hvordan Blæksprutten oprindeligt afGASsede, men sådan lød det i marts:

her i forårets flimrende reklameblok

Nu:

her i forårets hysteriske reklameblok

2 kommentarer:

  1. Fattede ikke med det samme at denne FBopdatering ved Henrik Dahl og efterfølgende drønforvirrede tråd (med deltagelse af selveste Mads Holger) handlede om min Blæk:

    Henrik Dahl
    4 hours ago near Frederiksberg ·
    Læste i dag en spændende artikel om Forfatterskolen. Det fremgik, at konstruktioner af typen "I skovens dybe, stille ro" har været principielt og totalt forbudte i årtier. Det forklarer jo en hel del.
    LikeLike · · Share
    Lene Asp Kukkuk faldera er dog tilladt ...See Translation
    4 hours ago · Like · 2
    Henrik Dahl ... men sjældent brugt...
    4 hours ago · Like
    Lene Asp desværre
    4 hours ago · Like
    Arne Hardis fandens god artikel
    4 hours ago · Like · 1
    Mads Holger Rent litterært er der netop nu en enstående mulighed for at skabe grænseoverskridende, provokerende og kontroversiel kunst, hvis modtagelse vil påkalde sig langt større fordømmelse og opstandelse end noget, Gustave Flaubert havde turdet drømme om. Det ...See More
    4 hours ago · Like · 5
    Arne Hardis skulle vel være fandens gode artikel...
    4 hours ago · Like
    Lene Asp Store bogstaver?
    4 hours ago · Like · 1
    Peder Andersen ...det er ikke en sætning
    3 hours ago · Like
    Henrik Dahl Nu skal Peder Andersen klappe i. Peder Andersen ved godt, hvad jeg mener.
    3 hours ago · Like
    Mads Holger ...hvor sangerhære bo (nexus).
    3 hours ago · Like · 1
    Peder Andersen ...muligvis, Henrik Dahl. Jeg foreslår hermed blot, at du argumenterer og ironiserer lidt skarpere
    3 hours ago · Like
    Henrik Dahl Peder Andersen: Min kritik hænger sammen med, at fordi jeg er berømt, er der altid en hærskare af små pekingesere, der hopper rundt og bjæffer, når jeg siger noget i en afslappet stemning.
    Dahl Jeg bliver megatræt af disse bjæffende små væsener, som almindelige mennesker ikke skal finde sig i. Kan du forstå det?
    3 hours ago · Like · 1
    Lars Konzack Forbudt? Af hvem? De hævder, at der ikke er noget meningstyranni. Hvem kan så forbyde noget?
    3 hours ago · Like · 1
    Jon Hustad I Norge har vi seks forfatterskoler. Det har ført til at de fleste romaner handler om hvordan man skriver romaner. I dag diskuterte vi på redaksjonsmøtet i fullt alvor om vi skulle legge ned anmeldersidene for skjønnlitteratur. Ikke for det: Vi journalister skriver stort sett bare om hverandre også...
    3 hours ago · Edited · Like · 8
    Christian Aarestrup Hvad er der mere præcist galt med den - supplerende adjektiver, indledning med præposition, hvad?
    3 hours ago · Like
    Maria Helleberg "det var en mørk og stormfuld nat". det var det altså!
    2 hours ago · Like · 3
    Henrik Michael Bandak Sådan i princippet ville jeg aldrig läse noget med en sådan baggrund: For selv om forhenvärende rektor Hans Otto Jörgensen engang over for mig bedyrede, at eleverne var mere forskellige ved afgang end ved ankomst, så ved jeg hvordan unge velanskrevne m...
    2 hours ago · Like · 1

    SvarSlet
  2. Lars Konzack Forskellige. LOL
    2 hours ago · Like
    Henrik Michael Bandak Jon Hustad: Jeg formoder at ingen ung forfatter med selvrespekt i Norge nogensinde har set en fiskerkutter - og at syndromet er värre jo längere nordpå man kommer?
    2 hours ago · Like · 1
    Tore Johannesen Du mener vel: "Det var... " - aha, du er bare sjov Maria
    2 hours ago · Like
    Henrik Michael Bandak Det var en lördag aften.
    2 hours ago · Like
    Henrik Michael Bandak En fornuftig dame med sådan baggrund fortalte mig i sin tid, at var man god, kunne man godt blive bedre - ligesommed Kunstakademier. Og det kunne jeg naturligvis heller ikke afvise, men ikke desto mindre mener jeg at Kartago osv
    2 hours ago · Edited · Like
    Soren Kenner Har I et link til omtalte artikel?
    2 hours ago · Like
    Henrik Michael Bandak Dekadence må vist väre ordet.
    2 hours ago · Like
    Henrik Dahl Desværre, Soren. Weekendavisen har betalingsring.
    2 hours ago · Like
    Jesper Kragh Den er givetvist tilgængelig via bibliotekernes Infomedia-abonnement. Desværre er det ikke alle, som tillader fjernadgang.
    2 hours ago · Like
    Lotte Thrane Hold nu op! Det var en satirisk bemærkning i anledning af bog skrevet til eller om Per Aage Brandt, der engang var rektor på skolen. Lidt kildebevidsthed, please!
    about an hour ago · Like
    Erik Trigger Tager til sommerfest der med de smukke unge mennesker i aften. Kom med Henrik. Det bliver hyl!
    about an hour ago · Like · 1
    Kim Bülow Bonfils Hvis det er Lars Bukdahl i WA, du mener, så er det måske lidt friskt af dig at beskrive en privat Per Aage Brandt-aversion som et totalforbud...
    46 minutes ago · Edited · Like
    Lars Bukdahl Altså, hvis jeg mener noget, er det, at ingenting er forbudt i poesi, heller ikke Genitiv+Adjektiv+Substantiv-konstruktionen, som jeg skriver om i dagens Blæksprutte, men jeg er sikker på, at det har været GODT for dansk poesi, at Forfatterskole-elever (pga. Per Aage Brandts strenge forbud) er blevet så bange for den, at de kun har brugt den i yderste nødstilfælde.
    23 minutes ago · Like · 1
    Erik Trigger Og vi der stadig bruger konstruktionen fordi vi ikke kan andet, vi frygter ingen og intet, mindst af alle og alt, PBA.

    SvarSlet