lørdag den 21. juni 2014

Fod på noteringen af ny tendens*

* fodnoter i skøn()litteratur 2013-14

a. (fodnote side 48 i Lars Frosts Kongskilde NS 5100):

11. Det irriterer mig næsten grænseløst (det er nok en overdrivelse, men altså) - når jeg lader mine øjne vandre hen over mine bogreoler - igen at opdage, blive mindet om, gense - at se, Christian Jungersen stå i ske med Joyce - og med Pia Juul på venstre hånd! Er det misundelse? Sikkert. Og det er bestemt ikke mindre irriterende at opdage at Jonathan Franzen har skubbet sig ind mellem Frank og mig selv og Frostholm. Daniel Kehlman gnubber sig slesk op ad Kerouac - Hvad har han at gøre dér? Men der står så Thomas Boberg og giver hånd til Bolano, og det er vel helt i orden.

b. (fodnote i fodnotedelen (Frosts noter er noteret fortløbende) til sidst i den ene/anden halvdel, "Collage", af Mikkel Thykiers Sub Rosa:

62. Er ethvert forfatterskab ikke også et et livsprojekt, ikke forstået som et projekt for livet, som om livet allerede var allerede forudsete, forudprojicerede resultater, men forstået som en afprøvning, en undersøgelser, hvor de kræfter, der normalt brugs til at opretholde livet, omlægges til andre områder af tilværelsen for at vurdere, hvor langt eller hvor kort et liv kan være, hvilke pauser, tomrum, energiudbrud m.m. der kan give det rytme? Og hvorfor så investere sine kræfter, hvorfor så investere sig selv, i målsætninger og et spil af forførelse, som offentligheden og de offentlige medier allerede både tærer på og nærer i deres afbildning af verden og deres dannelse af et verdensbillede? Mod der, mod den litterære verden og den måde, den trods alt stadig bliver værdsat på (den er omfattet af en tradition uden selv at være en del af eller bekræftelse af traditionen), kan sætte korrespondancen som en en topografi/topologi: indvinding og kortlægning af et landskab, der virker som en ørken, fordi alle kendte koncepter - for en fællesskabstænkning vil det fx være: stat. politik, jura, suverænitet, individ, identitet, etc. - er forsvundet, eller rettere sagt, fordi det er et rum mellem to personer. som ikke kan mødes nogen kendte begreber og så ikke har andet at give end sig selv, os. dig og mig, som kortvarigt og i al hemmelighed finder sammen om netop det, vores kun imellem os, dig og mig.

c. (fodnote i fodnotedelen af Maja Lee Langvads Hun er vred)

128. Motherland Tours er et tilbud til koreansk adopterede og adoptivfamilier om at rejse til Sydkorea. rejsen varer typisk 14 dage, hvor man besøger forskellige kulturelle og historiske seværdighder, spiser koreansk mad m.m. På nogle motherland tours er der mulighed for at besøg dit adoptionsbureau, der formidlede ens adoption. Motherland tours arrangeres af adoptionsbureauer, rejsebureauer, adoptionsforeninger m.fl.

159 fodnoter i Hun er vred

100 fodnoter i collage-delen af Sub Rosa

33 fodnoter + 6 i Kongskilde NS 5100

Ingen kommentarer:

Send en kommentar