mandag den 2. juni 2014

Om tepølse

"Tepølse elsker hun også men for guds skyld med h: thepølse, eller ligefrem thepøhlse eller thephøhlse, det gør pølsen længere og finere at blive omviklet med h'er, som om den var en embedsmand fra 1700-tallet, hvis nypudrede allongeparyk, selv ganske pølset i krøllerne, tilføjer ham en forfinet autoritet." (!!! til den sidste pølse i det citat.)
Tepølse, en. 
 
røget smørepølse. Slagterbogen.​(1942).207.
fra Supplement til ODS, der udkom i 1992-2005
 
Klik på billedet for at forstørre det
 
Thepølse er Slagter Lunds svar
på en sønderjysk løgpølse.
Thepølse er en rå, røget pølse
der passer perfekt sammen med
rå løg og eventuelt en æggeblomme.

4 kommentarer:

  1. jeg esker det

    - en stærk kærlighedsytring i mit vokabular!

    SvarSlet
  2. tidlig pølsetekst (fra M A-B's debutbog Venner og bekendte, 2001 - minus kursiver):

    Godt. Jeg købte en billet til et fragtskib, fem uger tog det at sejle hertil. Sådan er det. Maskinrummet nede i bunden var knaldrødt. Disko hed skibet ligesom en hund som en ven jeg havde, en moppe der kunne høre en skive pølse falde på flere meters afstand men det maskinrum tog næsten livet af os alle sammen. Æblerne var hvinende sure på det skib. Nu går jeg her i flamingofarvet. Engang brød et diskotek i brand lige udenfor mine vinduer og mange mennesker brændte inde, for nylig sank et enormt skib og mange mennesker druknede lige her udenfor mine vinduer, vidste du det? Jeg rørte en fiskefars og brændte det hele på. Mågerne skriger og det tror man man forstår, u uskøn treklang med gaden som forstærket. Min bog siger: "Fugle der flyver højt vil bringe dig succes. Folk tror at du pludselig ved hvad du snakker om. det er lige meget om det er sandt eller ej". Godt. Jeg stoppede en is i lommen og glemte den der. Hvor var det dumt. Solen gik ned over min dumhed. Det blev nat og jeg drømte mig til en anden seng, kom snart og tyd mine drømme.

    SvarSlet
  3. Der er rigtig mange dyr i den nye bog også og apropos hunde et klip fra Informations-interview om læsning:

    — Hvad er den værste bog, du har læst?

    »Jeg læste en bog der hed Gamle Gule i skolen, hovedpersonen var en stor, tung, gul, jovial, knuselskelig, langpelset og nok også begejstret savlende hund. Men det kan umuligt være den værste. Jeg husker også et hæfte fra dansktimerne om rapserier og hærværk og skyldfølelse, som der var noget i særklasse patroniserende og intimiderende over.

    SvarSlet
  4. Jeg kan godt lide en forfatter, der er så glad for og god til adjektiver!

    SvarSlet