mandag den 18. februar 2013

Poesiforhøjelse og -forbinding

Digtsamlinger bliver dyrere!

I mange år var normalprisen for en digtsamling på højst 80 sider 150 kr, (ca. en cd, hvilket var en smart og sympatisk pris (men ingen køber jo længere cd'er ...)),  det er også hvad

Christina Hagens White Girl (41 sider) og

Majse Aymo-Boots Spørgsmålene (60 sider)  og

Ulrikka S. Gernes' Flosset opus for strygere og blæsere (64 sider) og

Henrik Nordbrandts 3 1/2 D (77 sider

alle fra 2012, koster (jeg tager de eksempler, der ligger stablet på mit skrivebord), 150 kr.

mens Jesper Bryggers to debutbøger kun koster 99 og 125 kr. (63 og 68 sider)

men

160 kr. for Frank Kjørups Jeg er stadig væk (48 sider)

180 kr. for Nikolaj Stochholms Ødelagt rim (64 sider)

180 kr. for Henrik Haves Hovedsporet (96 sider)

199 kr. for Marianne Larsens Med skyer under fødderne (54 sider)

199 kr. for Daniels Dalgaards Vi er ikke konger (64 sider)

200 kr. for Anders Abildgaards Din fjendes fest (85 sider)

- og så bliver det lidt komplekst pga. af bindstyrke (100 +) og/eller den nye luksus-indbindings-tendens, jeg egentlig synes er betænkelig, hellere digtsamlinger som rå og billige pamfletter end som lækre og dyre kogebøger og i høj grad netop for prisens skyld!

230 kr. for Mette Moestrups Dø, løgn, dø (175 sider, indbundet)

230 kr. for Ursula Andkjær Olsens Det 3. årtusindes hjerte (214 sider)

- og rekorden (det var den, der fik mig til at undersøge sagen):

250 kr. for Morten Søndergaards Fordele og ulemper ved at udvikle vinger (98 sider, indbundet, udkommer i næste uge) -

Poesi bør forblive noget billigt pragt !

1 kommentar:

  1. Efter at have bidraget til Hvedekorn siden 2007, har Weltscherz publikationer nyligt udgivet min debut Totenkopf Express. Kan læses GRATIS på: weltscherz.dk/sixtenelia

    SvarSlet