fredag den 26. januar 2018

Duellerende hitlister over sublimeste esoterik

Escho-forlægger og forbilledelig ildsjæl Anders Jørgen Mogensen skriver i aneledning af sit idols fødselsdag:



I dag er det Bo Reinholdts 70 års fødselsdag. Jeg siger HURRA. Men ellers er der ikke så mange der siger noget. Fyens stifttidende bringer et lille (og ganske fint) portræt, men ellers er der larmende tavshed fra alle andre medier.
Jeg fejrer det ved at udgive hans nyeste bog MYTOGRAFENS GRILLER via Forlaget Escho. Derudover har jeg lovet ham at jeg vil udgive hver en bog han skriver (og ønsker udgivet).
Så god synes jeg nemlig han er.
Første gang jeg stødte på ham var for seks år siden. Jeg fandt hans bog SALVEREN i en nu lukket boghandel ved Dronning Louises bro. Jeg ved det er 6 år siden for Ingemann var spæd og jeg læste bogen med ham på armen. Ud i et stræk, mens han sov en middagslur. Jeg var rystet over hvor god bogen var. Så rystet at jeg bad Caroline om også at læse bogen så hun kunne fortælle mig om jeg tog fejl. Det mente hun ikke jeg gjorde.
Bagefter gik jagten ind på flere af Reinholdts bøger. De flød på ingen måde i antikvariaterne, men de var til at finde og til ok priser. Ofte spurgte jeg folk om ham, men ingen synes rigtigt at kende til ham, selv om flere bøger var klistret til med lovprisende anmeldercitater. Men jeg blev hurtigt fan. Sådan rigtig fan.
Jeg er så stor fan af Bo Reinholdt at jeg har en top 5 over de af hans bøger jeg bedst kan lide. Det er ikke en jeg har lavet i dag. Nej, det er en liste jeg som fan har været nødt til at lave for det er sådan noget man gør, når man er fan.
Indtil i dag har den været i mit hoved, men nu gives den fri til verden med at ønske om at flere hopper på Reinholdt-vognen, for der er ikke noget jeg hellere vil end at diskutere Bo Reinholdts bøger. Det er drøm at blive uvenner med en af jer derude (altså bare lige i en kort periode) hvis I har en anden top 5 end mig. Men hvis I har en top 3 er I også velkommen til at byde ind med den. Sig et eller andet om Bo Reinholdt og jeg lover at snakke med jer.
Nå her kommer den top 5:  


1: Salveren (1997)
2: Tavlen (1998)
3: Thoras kammer (2006)
4: Almester (2015)
5: Kore (2016)

Stort tillykke til Bo. Hurra. Hurra. Hurra. Og til de fans der er derude kan jeg fortælle at jeg allerede har sniglæst lidt i den bog han arbejder på for tiden og jeg kan godt love jer der er knald på.
NB: De opmærksomme har måske opdaget at Thoras kammer mangler på billedet. Den har jeg desværre lånt ud engang og ikke fået tilbage. Det tænker jeg tit på. Det er jo trods alt nummer 3 af mine Bo Reinholdt yndlingsbøger jeg mangler.



Anders Jørgen Mogensen
Anders Jørgen Mogensen hva Flemming Andersen og Lars Bukdahl: kan man ikke også lige få jeres top 5???
 
Lars Bukdahl
Lars Bukdahl Jo, øjeblik!
Flemming Andersen
Flemming Andersen Kore er ikke med på min, han burde have skrevet den igennem igen. Men I sit billede er helt klart med og Almester ligger og slås med Salveren. Salveren er mere rent skåret, men Almester er langt vildere og frodigere.
Forlaget Escho
Forlaget Escho Almester er bestemt vild og frodig.
 
Lars Bukdahl
Lars Bukdahl Så! Halvt objektivt (hovedværker), halvt subjektivt (yndlingsværker): 
1. Til sprogmesteren. 
2. I sit billede. 
3. Almester. 
4. Salveren, 
5. Øjets purpur (som var den, sammen med Salveren, jeg (anmeldende) opdagede ham med, hvorefter jeg svor evig troskab og fandom og straks læste bagud) (er det OK, Anders, jeg paster din opdatering på blog senere i dag!?)
Forlaget Escho
Forlaget Escho Lars Bukdahl selvfølgelig :-)
Forlaget Escho
Forlaget Escho og jeg må lige ved lejlighed genlæse både I sit billede og Til sprogmesteren
Lars Bukdahl
Lars Bukdahl Ja, vi skal alle genlæse løbende! Og Sprogmesteren hører jo ret siamesisk sammen med Molter, ligesom I sit billede med Den morgen i Jolkos (og vel i og for sig også Salveren med Tavlen)
 
Lars Bukdahl
Lars Bukdahl Begyndelsen på min henrykte dobbeltanmeldelse i 1997: "DET er let nok at være interessant, og koket aparte går det også udmærket med, kun den genuine, konsekvente mærkværdighed har stadig svære kår. Men når det nu så småt er ved at være alment accepteret, at Simon Grotrian faktisk er en meget betydelig digter, burde også den mindst lige så idiosynkratiske og mytologisk beduggede prosaist Bo Reinholdt få en chance. Igennem de sidste fjorten år har han i al stilfærdighed bygget et forfatterskab op, der med sidste års novellesamling Øjets purpur og den helt nye miniroman Salveren nu tæller seks umulige bind, og ikke længere er til at komme udenom for hverken læsere, kritikere eller legatuddelere."
Forlaget Escho
Forlaget Escho Præcis. (Og til Salveren og Tavlen hører vel også Klipperen og fotografen.
Lars Bukdahl
Lars Bukdahl Nemlig!
 
Lars Bukdahl
Lars Bukdahl Således multiplicerer alle sande top 5'er sig selv

Ingen kommentarer:

Send en kommentar