lørdag den 28. september 2013

Åh nej, Martin Budtz er død

født 1961, inderlig-finurlig digter (Jeg er det øjeblik, Allevegne, Familie, Museum) og litteraturhistorieskabende medgrundlægger og primær organisator af Øverste Kirurgiske (blad, forlag, oplæsninger), utrolig venlig og frygtelig plaget ildsjæl, der burde have brændt meget længere, i alle sine retninger. Fandens sørgeligt. Her er et lille, nyklassisk digt fra debutbogen, der handler om det hele:

Vi er levende
vi dør
og vi er levende

Det er en rejse,
der starter her.

Vi sidder i en frøkapsel
på vej mod månen.

Jeg er en lille hund
der har været
kardinal i Spanien.

Og jeg forstår
det hele hænger sammen
der er ikke
noget som helst uforklarligt


12 kommentarer:

  1. åh nej det var dog forfærdeligt, stort chok. R.I.P

    SvarSlet
  2. Døden. Det sidste uforklarlige. Ferien uden ende. God rejse.

    SvarSlet
  3. Ja, det er forfærdelig trist. Godt digtvalg, der også viser Martins buddhistiske tilgang.

    SvarSlet
  4. Jeg husker Martin fra vor tid på PolOnLine. Der havde vi en eller anden kontakt, der førte til hans bidrag til Splints & Co - min ide om et digtttidsskrift på nettet http://perolofdk.com/readme.htm hans bidrag står der stadig i disse pdf'er: http://per-olof.dk/cdt/mb2.pdf og http://perolofdk.com/budtz.pdf

    SvarSlet
    Svar
    1. Er der nogen der ved hvornår Martins bisætttelse finder sted og hvor mange os Martins Buddhitiske venner vil gerne deltage om vi må

      Slet
    2. I morgen den 2. oktober kl. 13 i det store kapel på Rigshospitalet. Bisættelser er noget af det eneste som ikke kræver en invitation og jeg er sikker på at Martin ville have ønsket at hans venner ud i Buddhismen deltog og sendte ham af sted på den gode måde. venligst Hannah, nær ven af Martin gennem mange år

      Slet
  5. tak for pdf'erne.

    "I denne fornemmelse af at tiden går
    har jeg bygget mig et sted at starte fra.
    Her starter jeg hvert eneste sekund."

    det er flot :-)

    SvarSlet
  6. Meget trist! Vi gik i klasse sammen på Bernadotten, og han indeholdt alt, hvad skolen ønskede sig af finurlighed, kreativitet og vildskab. Alligevel blev de to aldrig venner. Jeg trivedes i hans krøllede hjernes vederkvægende skygge - et stort menneske, en ildsjæl, en kaptajn, som smagte bedst i små slurke. Hvil i fred, sæt himmerige på den anden ende, du kære bajads og bersærk!

    SvarSlet
  7. Kirurgiske nekrologer her:

    http://prmndn.dk/firelobet-nekrolog-martin-budtz-11-april-1961-27-september-2013/

    Og i morgen er der atter ØK-oplæsning på Mayhem, Butdtz-digte vil lade sig høre, side om side med levende digtere

    SvarSlet