fredag den 27. maj 2011

Readymade 3 3/4 1-4

Til oplæsning i går (sammen med system-boble-digteren Rasmus Nikolajsen, som jeg var stolt over at danne duo med, og sikke raffinerede lydeffekter i og udenfor det smukke, rungende rum, regn på glastaget, sirener, dåseølsåbninger) på Den Fries udstilling Lake of Fire havde jeg skrevet 4 ekstra-ekstra Readymade-digte, de kommer her:

L.H.O.O.Q. 3 ¾ , 2011

ildløs er røvgodt

ild i ræven,
uld i røven,

old-riven,

snild i prøven,

ilderen bider røveren

i Manilla & Rørvig,

bild dig endelig ikke ind,
at mit fuldskæg tygger drøv,

vildsilden, prøv’en, prøv’en!

MAN RAY 1921 3 ¾ , 2011

tegnstifterne kom lige så
fredeligt flyvende
fra dagens job på en
lammeskys opslagstavle,
og ved et teknisk uheld,
på strygejernsfabrikken,
var strygejernet en magnet,
hvor uheldig kan man være,
men tænk en gang på alle
de blanke skjorteknapper,
som dermed slap for at
komme alvorligt i klemme.

MIN READYMADE 3 ¾ , 2011

min readymade er dette digt,
som jeg ord til andet
og i denne rækkefølge
har tyvstjålet fra
New York Times,
torsdag 26. maj, 1973,
side 34, 2. spalte øverst,
midt i en anmeldelse af 
den retrospektive Marcel
Duchamp-udstilling
på Museum of Modern Art;
næste dag blev dette
(bortset fra ordene og tallene
readymade, New York Times,
26., 1967, 24, 2. Marcel Duchamp,
Museum of Modern Art, typo)
for den amerikanske
gennemsnitavislæser
komplet uforståelige digt
undskyldt og bortforklaret
som en trykfejl, på engelsk:
typo, et ord, der meget
mistænkeligt indgår ikke
færre end tre gange i ordlyden
af den angivelige typo, denne
min fremtidige readymade.

FORTSÆTTES 3 ¾ , 2011

nej, det stopper nu,
hertil og ikke længere,
dette er en streg i sandet,
vi er ved vejs ende,
festen er slut,
det hele er overstået,
det er helt, helt ovre,
der er ikke mere tilbage,
glasset er tømt,
løbet er kørt,
tiden er gået,
håndklædet kastet i ringen,
det er tæppefald,
finis, schluss, the end,
not to be continued,
fortsættes ikke,
fortsættes ikke,
fortsættes ikke,
fortsættes ikke,
fortsættes ikke,
fortsættes ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar