fredag den 4. december 2020

De helt forkerte bøger er alle helt andre bøger og dada dada dada dada dada

Så kom en bogpakke - og jeg håbede og håbede, selvom jeg godt vidste, at det alligevel ikke kunne være helt endnu - med seks Antipyrine-bøger, og 1000 tak, og jo helt sikkert fremragende , og de 5 havde jeg i forvejen, og en er endda Tristan Tzaras Syv dadamanifester, men klart nok blev jeg helt sindssygt og fuldstændig urimeligt SKUFFET

men selvfølgelig er Helle Helle dadaist - ikke kun i børnerimsamlingen Min mor sidder fast på en pind

Tzara siger:

"Male livet i lorgnetter- tæppe af kærtegn - sommerfuglesamling - det er livets stuepigers liv

Overnatte på en barberkniv og på lopper i brunst - rejse i barometer - pisse som en patron - kvaje sig, være tåbelig, tage brusebade i hellige minutter - være slået, altid være den sidste - råbe det modsatte af det den anden siger - være redaktionslokalet og badeværelset hos Gud, der hver dag tager bad i os i selskab med renovationsarbejderen - sådan er dadaisternes liv

At være intelligent - respektere alle - dø på ærens mark - skrive under på Lånet - stemme på en Given person - respekten for naturen og for maleriet - råbe til de dadaistiske demonstrationer - sådan er menneskenes liv"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar