onsdag den 1. februar 2012

Verdenslitteraturen minder slående om Peter Laugesen

Jeg blev interviewet til Politiken om om mit primæridol Charles Dickens, der fylder 200 på tirsdag og kom selvfølgelig til at sammenligne ham med et andet primæridol Peter Laugesen, der fylder 70 5. marts, ligesom jeg sammenlignede Gunnar Ekelöf med Laugesen i en af mine første WA-anmeldelser, og ligesom jeg gennem årene har sammenlignet alskens kæmpestore digtere med Laugesen, han er den eneste jeg Zangenberg-skamløst sætter skulder ved skulder med verdenslitteraturen, og jeg kan virkelig ikke tage stilling til, om det er rimeligt, for mig forbliver Laugesen grundlæggende vulkangrund, akkurat ligesom Dickens, derfra mit bibliotek eksploderer, til alle hjørneverdener, og ham skal vi også huske at fejre imperialt! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar