torsdag den 23. februar 2012

Kortprosa-Storm

Jeg var passende nok på Storm P.-museet i dag, eller rettere i deres foreløbige lokaler ved siden af Mielcke & Hurtigkarl, mens museet moderniseres, og efter jeg havde siddet og bladret og sat post it'er i Fluer og Peter og Ping, faldt jeg over en scrapbog med en serie utrykte og ukendte kortprosatekster fra 1938 (der skulle afløse Grog, der netop var død, som føljeton, men kun kørte i et halvt år) - som munder ud i de rejsebreve og "Surrealistiske Breve", der blev bogopsamlet for to år siden (uden info om at det meste af den surrealistiske føljeton blev genbrugt i fortællingen "Et brev", 1940), men de øvrige tekster er mindst, hvis ikke, fordi ugenbrugte, mere interessante; de, jeg nåede at skimme, lignede nogle speedede koncentrater af fortællingerne som mest digressive, en slags lyn-digressioner, og en af dem, som jeg ikke fik læst, hed rent faktisk "Nonsens", og inspektør Nikolaj har lovet at kopiere dem til mig hurtigst muligt, og jeg kan næsten ikke vente, og selvfølgelig vil bloggen til den tid præsentere MINDST 1 teksteksempel, og selvfølgelig helst "Nonsens", hvis teksten, som jeg inderligt håber, lever op til sit navn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar