tirsdag den 1. november 2011

Peter & Ferdinand - Back in Black

Smuk, sort monolit (kontra Laugesens hvide, første bøger) Peter Laugesens (og Célines) Anarkisten i fandens hus, netop udkommet på Arena, med efterskrifter ved Erik Exe Christoffersen og Laura Luise Schulz og brevvexling/interview ved mig, præsenterer sig som - indeni finder man den til Det Kgl bestilte, aldrig opførte dokudramatekst, bestående af det ene Laugesen-oversatte, ildfuldt stammende og fræsende Céline-fragment, "fiktion" såvel som breve, efter det andet; gå hjem og vug, Lou Reed og Metallica, dette er den ægte metalmaskinemusik (Laugesens hakkebræt hakkende ovenpå Célines):

(SKIFT: Ferdinand sætter sig ned og roder i sine papirer)

jeg var ved at forklare, hvordan købmandens udfaldne tarme blev fanget i glasur ... dybt nede under den her hvælving ... jeg har ret til at genere folk lidt ... jeg har alderen til det ... sig nu bare ja ... hjælp mig ... sådan ... og det var ikke bare en købmandsbutik ... der var også andre ... resterne af restaurant ... litd længere henne en skræder ... sikke taburetter! ... sikke skabe! ... glaseret alt sammen ... udenfor var der masser af lig ... på havnen, tværs over skinnerne ... men især enkelte lemmer, fanget i asfalt ... glaseret i lim ... men her i grotten, her under glasklokken, havde jeg kun set eet lig ... købmanden ... ingen kreperede rotter eller andre dyr ... og alligevel var lugten så stærk ... der måtte være flere ... jeg kender den slags ... men hvor var de pisåndssvage snothvalpe nu blevet af? ... jeg kunne ikke nogen steder! jeg spørger Lili ... Felipe havde set dem ... de var forsvundet i en ny revne ... allesammen! ... mere glasur ... men der er det jo! ... lige dér! ... liget ... død i fem-seks dage vil jeg mene ... her koldt, så det er ikke gæret ret meget, men det lugter alligevel ... jeg går nærmere ...

- på torsdag klokken 17 er der reception af bogen i MAYHEM, Ragnhildgade 1, med recitation ved både Laugesen og Jens Albinus, kom hid og sortn (og klokken 20.00 er der ØK-oplæsning samme sted ved bl.a. Bjørn Rasmussen og hele 3 Hvedekornsdigtere, Joachim Aa. Sørensen, Rasmus Lund og Marie Melchiorsen)!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar