onsdag den 10. november 2010

Flemming Palle fylder femoghalvtreds i morgen

F. P. Jac, der døde alt for forbryderisk tidligt i 2008, ville være fyldt 55 år i morgen, hvilket markeres med et arrangement i LiteraturHaus i aften præsenteret nedenfor - for to uger siden udkom den fantastisk righoldige opsamling Man tror man samler sig til hele livet. Efterladte og ikke-bogførte digte, autoritativt redigeret af Dr. Asger Schnack og i mangel af Borgen udkommet på Tiderne Skifter. Her er det hidtil utrykte digt "- i skal få alle mine kys" fra 1978 af det 23-årige hyper-talent, der taler direkte til os, hans længselsfulde fans:

tak fordi I altid vender jer så beredte imod mig –
jeg er taknemmelig for jeres glattende hede blikke
der stille forankrer sig på panden når jeg vinker –

tak fordi I er så søde til at forklare at også jeg
hører til et sted i jeres verden – og for altid vil
jeg give mig tid til at placere jeres kærlighed hårdt
op i mit lette ansigt – eller jeres smukke troende
øjne der altid vil kunne mærkes et sted på min hud
når I beder for at også jeg burde distrahere mig selv –

I behøver ikke at vise mig jeres hænder – og I skal
ikke bruge al jeres glæde for at tigge mig om et nyt
forsvar – simpelthen fordi jeg nyder at sidde her
blændet og beruset mens alt smuldrer i optegnelser af
sorte og hvide duer – se dog bare ud i luftens grove
klarhed og lyt med håret opmærksomt strittende – vi
vil være i stand til at tale i den forfinede regnskylle –

tak fordi I aldrig virkelig har undt mig freden –
jeg skal aldrig glemme jeres hvide hænder der har fået
deres plads i mit ansigt – tak for jeres triste læber –

Ingen kommentarer:

Send en kommentar