onsdag den 6. oktober 2010

Min kammerat trykkogeren

I fredags vandrede jeg med store, dirrende øjne gennem Lars Nørgårds fænomenale udstilling "Trykkoger" på Galleri Profilen i Århus; det er første gang jeg har haft ro til virkelig at hengive mig til de viljefast og intrikat flintrende farveturbiner, Lars' oliemalerier de sidste mange år har været - det kæmpe titelbillede, der står lænet op ad væggen, er det decideret hårdt at få trukket sig ud af, det bliver ved med at køre rundt med dig - men selvfølgelig er der også en masse kosteligt klart kukkede tegninger (hestepærer!) og hov, to tegning-malerier, af gode gamle æggemand og en gennemblæst, stirrende mus med gennemhullede ører, som jeg forestiller mig hedder Hickey, og det vildeste hit: skulpturen "André", en grøn kaktus og en sølverne ballon ved siden af en hinanden på en lang klovnesko af bronze, for det sådan alting er og bliver, kunsten og livet etc. en grøn kaktus og en sølverne ballon ved siden af hinanden på en lang klovnesko af bronze.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar