lørdag den 14. juli 2018

2 elefantdigte

Tosseri af Halfdan Rasmussen

(titel savnes, via gl. blogpost af Louise Juhl Dahlsgaard)

Ude i den blanke å
mellem siv og planter
gik en aften fire små
trætte elefanter
Lige ud for Frederiksdal
hvor der er en sluse
mødte de en kæmpehval
i en ternet bluse
De var trætte af at gå
havde ondt i halen
tog en rød pyjamas på
og faldt om på hvalen

Fra Vagn Lundbyes Lundbyes dyrefabler, 1994

Elefanten og Laura

Alle dyr i Zoo har navn
efter steder, øl og mænd
Næsehornet hedder Vagn
løven Lars og svanen Svend
Min hjerteklapper flagrer
når jeg hører navnet Laura

Kommer Laura på visit
svinger jeg min runkne svans
Vinker hun og griner lidt
danser jeg en snabeldans
Hvis vi bliver søde venner
får hun mine stødetænder

Se, nu stiger solen op
over havens tårn og spær
Øverst fra platanens top
synger spurv og munk og sær
Skaden flyver bort med sorgen
Vi er elsket højt hver morgen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar