torsdag den 15. februar 2018

Svidende identitet - Charlotte Strandgaard 75

Charlotte Strandgaard, cool-inderlig feministisk-minimalistisk pioner, fylder rundt i dag (for nyligt genudgav Gladiator, hendes seneste forlag, 1969-punktromanen Indimellem holder de af hinanden). Her 3 tekster fra hendes stadigvæk sylespidst toughe debut  på Arena, Katalog, 1965 (de to første står lige ved siden af hinanden på samme opslag), tillykke!:

Den bløde lyd af en dør
omhyggeligt lukket

Vi render ikke sådan
rundt og slås

Ingen heftighed
et smil

Sagen er jo da
højst interessant

*

Det evindeligt kvindelige
Mavepine
Svedig depression
Uren hud
Kvalme
Lede
Tykke ankler
Forstoppelse
Rygsmerter
Ballonunderliv
Svimmel sløvhed
Blodlugt
Tung elendighed
Rastløs usikkerhed
Døsig søvnløshed
Ømme bryster
Træt hysteri
Kodyldrøm
Svidende identitet
Kønsvæsen Kvinde
Avlsdyr Abehun

S- TOG

Jeg er så glad for mit S-togskort når jeg viser billedkontrolløren det synes jeg at jeg sparer ham for besvær og at jeg ligesom hører med jeg passer altid på at holde det tydeligt og har det for det meste parat på forhånd billedet i det er også meget godt Det er ikke ret tit til at få siddeplads i toget de dage jeg har ondt i maven står jeg og ser så syg ud jeg kan men det nytter ikke To piger diskuterer et eller andet jeg ikke kan høre den ene fyr og flamme hun har nemlig sit hår siddende præcis som hun gerne vil have det det er sjovt med kvinder vi kan aldrig abstrahere fra vores krop og så kan man godt melde pas der er noget med nogle finske kvinder som talte i tunger en af dem udtalte til sin interviewer at hun fik besøg af en gylden engel hver måned den fortalte hende hvad hun skulle sige det var når hun havde menstruation HUSK KAPITALBINDINGSKONTOEN det er sådan et fint ord - moderbinding navlestreng måske - i hvert fald har det en stabiliserende indflydelse Det er hårdt det her træsæde men jeg sidder ned og der er en hel masse andre som står op Inde i byen er der et andet godt ord skjorteærmelængdeafkortning Hvordan skal jeg inddele arbejdet i dag hvis jeg går ud og ryger en cigaret klokken elleve er der ikke ret lang tid til frokost jeg kan også tage en nu jeg kan meget bedre stirre med den i hånden Sommetider tænker jeg på ham jeg kan lide men det er nu mere som med min unge hvis jeg rigtig prøver at forestille mig dem smutter de men alting er ligesom til dem Spaghetti med løg og tomat og resten fra i går så skal jeg kun til købmanden på vej hjem På stationen går jeg bagud til venstre for det går hurtigere jeg har prøvet det efter mange gange























(Gladiator-forfatterfoto, ved Sofie Amalie Klougart)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar